met PolyMarine Service in eigen hand genomen. De fenders worden behalve op de vletten van de roeiers toegepast op loodsboten, crewtenders en werkschepen die worden ingezet bij windmolenparken. Als nevenactiviteit maken de roeiers ook nog een in eigen huis ontwikkeld afmeersysteem voor grote zeeschepen, ShoreTension, dat in meer dan zestien landen wordt verkocht. Een veelzijdig bedrijf! Marijnissen: “Merwelands is vrij om werk van derden aan te nemen. We werken met een ploeg van zes, maar als het nodig is, schalen we op naar tien. Dat is het voordeel van een groot bedrijf, daar kan met personeel geschoven worden. We hebben veel ervaring in het bouwen van aluminium en stalen casco’s, van bewezen kwaliteit. Er is hier heel veel vakmanschap aanwezig.” Korvetten in aanbouw Merwelands bouwt momenteel voor Deep Water Yachts een aluminium casco voor een 18 meter Korvet, een vergrote variant van de door Willem Nieland ontworpen HISWA Boot van het jaar 2015, de Korvet 14 CLR. Ook van dit model bouwt Merwelands een casco. Het stralen van de aluminium rompen gebeurt bij RZB aan de nabijgelegen Eemhavenweg. De afbouw van de Deep Water-schepen vindt plaats bij Drinkwaard en Kroon Ship Equipment (DKS) in HardinxveldGiessendam. Volgens Marijnissen ‘zit er nog meer in het vat’. “Ik kan daar nog niets over vertellen, maar het zijn serieuze contacten, ook uit de hoek van de jachtbouw.” Korvet 8 In de loods bij Merwelands ligt ook nog een Korvet 8 in aanbouw, een baanbrekend ontwerp van Willem Nieland voor een plezierboot, die ook voor woon/ werkverkeer ingezet kan worden. Binnen is plaats voor drie personen, in de kuip voor vier. Er zijn drie varianten mogelijk, Korvet 8 Calm (langzaam varend), Korvet 8 Clean (hybride/elektrisch) en Korvet 8 Cool (snelvarend). Leon Marijnissen: “Er zit nog meer in het vat.” Op de komende HISWA in de RAI (6-10 maart 2019) zal de Korvet 8 voor het eerst worden getoond aan het publiek, De door Willem Nieland ontworpen Korvet 8, die ook bij Merwelands in aanbouw is, wordt door Deep Water Yachts gepresenteerd als een alternatief voor de sloep. aldus Peter Bost van Deep Water Yachts: “We presenteren het als een prototype, een alternatief voor de sloep. De boot is net als onze andere schepen geheel van aluminium. We zijn ontzettend blij met Merwelands, omdat het vakmensen zijn die kwaliteitswerk leveren.” www.deepwateryachts.com www.merwelands.nl 41 De 14 en 18 meter Korvet in de bouwhal bij Merwelands Shipyard Rotterdam. nieuws van Nederlandse jachtwerven Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018
42 Online Touch Home