Heesen levert Omaha op De Omaha tijdens proefvaarten op de Noordzee. Foto Dick Holthuis Heesen Yachts heeft bouwnummer YN 18350 opgeleverd. Het 50 meter lange stalen motorjacht is Omaha gedoopt. In juli werden intensieve proefvaarten uitgevoerd op de Noordzee, waarbij een snelheid van 16 knopen werd behaald, meer dan contractueel vastgelegd. Met twee MTU 8V4000 M63 motoren van elk 1340 pk heeft de Omaha een actieradius van 3800 mijl bij een kruissnelheid van 12 knopen. De rondspant romp en bulbsteven dragen volgens de werf bij aan een uitzonderlijk goed vaargedrag, met optimaal comfort voor de gasten. De maiden voyage van de Omaha voerde eind juli naar de Middellandse Zee, waar het schip wordt overgedragen aan de eigenaars. De bouw van de Omaha gebeurde aanvankelijk op speculatie onder de projectnaam Maia. Het is het eerste schip in de nieuwe 50 meter Steel Class van Heesen, net onVeelzijdige Load Master Een stevige werkboot die emissieloos kan varen. Deze wens uit de beroepsvaart ligt aan de basis van de Load Master. Ontwerper Willem Nieland tekende een robuust schip zonder opsmuk, met een royaal werkdek. Een schip met multifunctionele eigenschappen, dat voor talloze doeleinden kan worden ingericht. Inclusief pleziervaart, bijvoorbeeld als loungeboat. Het in aluminium gebouwde prototype maakte eerder deze zomer de eerste proefvaarten. De boot is voorzien van de nieuwe Imansson elektrische aandrijving van 19 kW/48 volt, met intercooling. Voor de voorstuwing kan de klant ook kiezen uit Steyr diesels van 73 tot 180 pk, met PTO en IFG opties, of een hybride variant. Het schip heeft een boegschroef, kleine kimkielen midscheeps en een spudpaal. De spudpaalkoker heeft verschillende gebruiksopties; hij is namelijk ook geschikt voor een laadkraan of zeil. De bouwer is Order voor grootste No Limit oostkust. De geplande oplevering is voorjaar 2019. No Limit Ships uit Groningen meldt een order voor een No Limit 1710. Een nieuw model, dat in samenspraak met een klant uit Canada wordt ontwikkeld. Deze opdracht vloeit voort uit de presentatie van de No Limit 1550 Four Seasons op boatshows aan de Amerikaanse Er komen twee motoren van elk 900 PK in te staan. Het ontwerp wijkt ingrijpend af van de andere No Limit-modellen. Een grote flybridge biedt beschutting over de gehele kuip. De keuken bevindt zich boven en de eigenaarshut is achter/midden van het schip. Tobias Nagel CAD Service heeft het geheel in 3 D uitgewerkt. In 2016 staken de gebroeders Braam de Atlantische Oceaan over met de No Limit 1550 Four Seasons. Ze voeren via de ‘Viking-route’, Vitters draait 50 meter jacht Bij Vitters Shipyard in Zwartsluis werd vrijdag 22 juni de romp van een aluminium 50 meter jacht gedraaid. De operatie verliep zonder problemen. Het draaien is een mijlpaal in de constructie van het jacht, dat de werf in september vorig jaar in opdracht kreeg. De torengetuigde kits wordt gebouwd voor een ervaren zeiler die de tweemaster gaat gebruiken voor lange zeezeilreizen. De naval architect is Hoek Design. Rhoades Load Master BV in Scharendijke. De Load Master meet 10,00 x 3,30 x 0,70 m en zal te zien zijn op de komende Hiswa te Water in Lelystad. www.load-master.nl via IJsland, Groenland en Canada. Het was de ultieme test om aan te tonen dat het schip zeewaardig is. Het schip is in 2016 op de Ft. Lauderdale bootshow gepresenteerd door No Limit Ships en vervolgens in februari 2017 op de Miami Boat Show. Ten slotte was de Four Seasons te zien op Ft. Lauderdale Boat Show in november 2017. Daarna heeft het schip overwinterd op Bermuda. Dit voorjaar volgde opnieuw een Atlantische oversteek, ditmaal via de Azoren. Het schip is op de HISWA te water te zien. De huidige No Limit-reeks bestaat uit de 1550, 1640 en 1640 FB (Flying Bridge). www.nolimitships.com 49 der de 500 GT. Het exterieur is ontworpen door Clifford Denn, die zich onder meer liet inspireren door de lijnen van klassieke auto’s. Het interieur is van de hand van de Britse design studio Reymond Langton, met accommodatie voor tien gasten in vijf hutten. De eigenaarshut bevindt zich voorop op het hoofddek; de vier gastenhutten zijn gesitueerd op het lower deck. Heesen bouwt nu in Oss YN 18850 Project Triton, een zusterschip van de Omaha, beschikbaar voor oplevering in februari 2020. www.heesenyacht.com Young Design ontwerpt het interieur. De romp wordt gemaakt van Alustar aluminium, de masten en gieken van carbon. De layout voorziet in een dekhuis op het achterschip voor de eigenaar en centraal een dekhuis met salon. Er zijn drie cockpits: achterin voor de eigenaar, in het midden voor verblijf met gasten en de voorste is voor de bemanning. Onder het voordek komt een bergplaats voor een tender. Onderdeks krijgt het jacht een traditioneel interieur, met twee salons. De eigenaarssuite bevindt zich in het achterschip en voor vier gasten zijn twee hutten beschikbaar. Bovendien is er ruimte gereserveerd voor een gym. Voor de bemanning zijn er vier hutten met een mess en een afzonderlijke lounge. www.vitters.com nieuws van Nederlandse jachtwerven augustus 2018
50 Online Touch Home