Habbeké bouwt al een kwart eeuw reddingboten voor de KNRM. Foto’s Flying Focus maar ging aanvankelijk zijn eigen weg. “Ik wilde niet als zoontje van de baas binnenkomen”, zegt hij, “dus ben ik eerst elders gaan werken, onder meer bij deurenspecialist Boon Edam. Toen ik na een jaar of tien toe was aan de volgende stap, ben ik alsnog bij mijn vader gaan werken.” Na een proefjaar waren de verhoudingen duidelijk: vader Arie kon zich helemaal toeleggen op het scheepsbouwen en Orm nam de dagelijkse leiding op zich. Dit jaar viert hij zijn 12,5-jarig jubileum. “Met het uit handen geven van de werf had ik niet zo veel moeite”, aldus senior, “Orm pakt door, zeurt niet.” Ondanks zijn 73 jaar is Arie de Waart nog veel aan het werk op de werf. Met plezier. Eens scheepsbouwer, altijd scheepsbouwer. Drie hallen Het jaar 2016 was vol mijlpalen: Habbeké bestond 50 jaar en betrok een gloednieuwe accommodatie aan de werkhaven in Hoorn. De stek in Volendam was te klein geworden en lag bovendien niet aan het water, dus alle schepen moesten over de weg naar de waterkant. De nieuwe werf is vier keer zo groot en heeft nu drie bouwhallen met een gezamenlijke oppervlakte van bijna 1500 m2. In de grootste hal, met een bouwhoogte van 11 meter, hangen twee bovenloopkranen van 10 ton elk. Op het terrein is nog ruimte voor een eventuele vierde hal, waar dan lengtes tot 60 meter gebouwd zouden kunnen worden. Naast het pand is een hellingbaan en er is voldoende vaardiepte voor de deur. Voor de projectbegeleiding van de nieuwbouw schakelde De Waart bouwkundig ingenieur Yvo Schotman in, die nu als projectleider bij Habbeké werkt. Snelle boten ‘Wij concurreren niet op prijs, wij winnen op kwaliteit’ Grote bekendheid kreeg Habbeké als bouwer van snelle reddingboten voor de KNRM. Sinds begin jaren negentig heeft werf een dertigtal boten van de Arie Visser-, Valentijn- en Nikolaas-klasse afgeleverd. Waarvoor tevens het onderhoud wordt gedaan. Habbeké bouwt voor de reddingmaatschappij ook lanceervoertuigen, die reddingboten vanaf het strand de branding in kunnen rijden. Orm de Waart: “Het zijn Caterpillar trekkers die wij volledig ombouwen tot amfibievoertuigen, waterdicht maken en conserveren. Maar dat zijn speciale projecten.” 5 In de grote hal wordt gewerkt aan een dekhuis voor een superjacht. Het casco van een Puffin 50 zeiljacht krijgt vorm. Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018
6 Online Touch Home