9

Door Rens Groenendijk Welke sloep is sneller: Damsko of Waterdream? Industrieel ontwerper Meindert Wolfraad van Lekker Boats wil prins Bernhard van Oranje uitdagen om te bepalen wie de snelste sloep ter wereld heeft. De sloepen van Lekker Boats kunnen volgens Wolfraad veel harder dan de Waterdream S-850 Speedster van Bernhard, die claimt de snelste sloep ter wereld te hebben met een topsnelheid van 43 knopen. Wolfraad denkt dat de voortstuwing met een buitenboordmotor in een bun, zoals de Waterdream heeft, het altijd aflegt tegen een inboard motor. “Bovendien hebben onze boten een onderwaterschip dat helemaal is afgestemd op snelheid”, aldus Wolfraad, die in al zijn schepen Mercury inboards installeert, zowel benzine als diesel, 250 tot 350 pk met Bravo III contra-roterende schroeven. Na in een recordtijd internationaal naam te hebben gevestigd met een snelle aluminium sloep van 7,5 meter lengte, vond Wolfraad het tijd voor een groter model van 10 meter, dat hij deze zomer prompt verkocht aan de Amerikaan Tommy Hilfiger, die aan de Amsterdamse Houthaven zijn hoofdkantoor voor Europa heeft, plus een ligplaats voor de boot. De sloep wordt gebruikt door Hilfiger en zijn personeel en is daarom voorzien van extra koelruimte voor de drankjes en heteluchtverwarming om ook op frisse dagen te kunnen varen. De boot is uitgevoerd in de Hilfiger kleuren, wit, rood en blauw. Succesverhaal De Damsko 1000 is de opvolger van de 750 uitvoering, waarvan er in vier jaar tijd 55 zijn verkocht, met name in het buitenland. De Damsko is het geesteskind van Wolfraad, die in Australië, waar hij sinds 2008 woont, zakelijke kansen zag. Eerder lukte het de industrieel ontwerper om Down Under met succes een aluminium stadsfiets (Lekker Bikes) te introduceren. “Als Nederlander ben ik natuurlijk fan van het oer-Hollandse product en wat is er Hollandser dan een sloep? In Australië zag ik die niet; logisch, omdat men daar grotere oppervlakten moet bevaren. Ik zag een gat in de markt om beide te combineren, het uiterlijk van een sloep met de power van een speedboat. Een boot die met gemak offshore kan varen nabij Sydney, waarachter je kan wakeboarden én comfortabel een gezellig Amsterdams grachtentochtje kan organiseren. Een veelzijdige sloep die uitersten combineert, en wereldwijd de iconische Nederlandse sloep op de kaart zet.” Casco’s uitbesteed Snijtech in Joure produceert de snijpakketten voor de sloepen. Bij drie niet nader genoemde Nederlandse jachtwerven worden telkens twee casco’s tegelijkertijd geproduceerd. Wolfraad: “Dat is om aan de grote vraag te kunnen voldoen. In Leimuiden worden de sloepen door ons in eigen beheer afgebouwd door dertien mensen, die door Mercury zijn opgeleid om de motoren in te bouwen.” De sloepen kunnen worden voorzien van tal van extra’s die een klant wenst. Voor zowel de 750 als de 1000 wordt een uitvoering met cabin aangeboden. De binnenruimte kan worden ingericht met een dubbel bed, badkamer, toilet en extra bergruimte. www.lekkerboats.com De eerste Damsko 1000 werd door Lekker Boats geleverd aan Tommy Hilfiger. Technische specificaties Damsko 1000 Lengte: 10,00 m. Breedte: 3,20 m. Diepgang: 0,90 m. Vrijboord: 1,80 m. Rompmateriaal: aluminium Gewicht: 4.000 kg incl. brandstof/proviand Brandstoftank: 500 l. Drinkwatertank: 200 l. Motor: Mercury V6 TDI 3.0 l diesel - 260 pk Topsnelheid: 27 knopen Prijs: vanaf € 195.000 excl. btw 9 Jachtbouw Nederland 4 augustus 2018

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication