26

Tekst Laurens van Zijp De 6,50 meter lange Zero na de conversie tot pleziervaartuig. 26 Amsterdam Jachtbouw bouwt reddingsboten om Zero: tweede leven als elektro-sloep In Amsterdam-Noord bouwt Amsterdam Jachtbouw bijzondere boten. Voormalige reddingssloepen krijgen een conversie van diesel naar elektrisch en worden geschikt gemaakt voor recreatief gebruik. Hergebruik en vergroening zijn sleutelwoorden. Gelukkig bestaan ze nog: mensen die een goed betaalde carrière opgeven om hun hart te volgen en ‘iets’ met boten gaan doen. Olivier Venema is zo iemand. Als bedrijfswetenschapper ging hij op een goede dag aan de slag bij een sloepenproject van een sociale werkplaats in Amsterdam. Dat gaf hem meer voldoening en bovendien leerde hij veel over het werken aan boten. In 2015 zette hij een volgende stap en richtte Amsterdam Jachtbouw op. Gericht op de ver- en opbouw van sloepen, al kunnen klanten er ook terecht voor reparatie, refit en schilderwerk. Venema: “Ik wilde verder in het botenbouwen, maar niet hetzelfde doen als anderen. Daarom besloot ik mij op een nichemarkt te richten en oude reddingboten op te kopen en die te gaan ombouwen. Het toeval wilde dat een oude vriend van mij bezig was om een elektromotor te ontwikkelen die beter betaalbaar moest zijn dan de bestaande motoren in kleine vermogens. Hij had een AC inductiemotor anders gewikkeld, zodat deze zoveel mogelijk de diesel benadert. Met de meeste koppel tussen 0 en 1000 omwentelingen. Hij vroeg mij te helpen om de vertaalslag naar een bootmotor te maken.” Elektromotor Venema heeft zijn sloepenserie de naam Zero meegegeven. De eerste boot van 6,50 meter lengte is voorzien van een Green Marine Motors elektromotor van 5 kW. Deze bleek bij de proefvaart de verwachtingen te overtreffen. “De motor is krachtig genoeg om te manoeuvreren; binnen een bootlengte ligt de sloep stil. Bij een kruissnelheid van 8 knoop is er amper verbruik.” De sloep kan met het relatief kleine accupakket van 225 ampère (48 volt) een dag lang non stop varen. De elektromotoren zijn onderhoudsvrij en luchtgekoeld. Ze worden in Duitsland gefabriceerd en in Nederland geassembleerd. Wat elektrisch varen betreft, heeft Venema het tij mee. De bewustwording en acceptatie onder de watersporters groeit en ook de overheden hebben er meer oog voor. In Amsterdam bijvoorbeeld is de eerste ‘e-haven’ al geopend; weliswaar voor rondvaartboten, maar het laat een ontwikkeling zien. Jachtbouw Nederland 6 december 2017

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication