41

NMEA-2000 Om het dashboard te digitaliseren wordt het Controller Area Network (Canbus) NMEA-2000 gebruikt. De afkorting staat voor National Marine Electronics Association, die een protocol heeft opgesteld voor de uitwisseling van gegevens aan boord van schepen via seriële verbindingen. Op NMEA.org is te zien welke apparatuur is toegelaten. “Het is een afgeleide van de auto-industrie, maar is specifiek voor de jachtbouw is ontwikkeld. Er komt best veel voor kijken. Ik ga jaarlijks op training naar Engeland om bij te blijven, en dat is nodig, want er zijn telkens veel veranderingen.” Door NMEA-2000 is het mogelijk om systemen voor het elektriciteitsmanagement van WhisperPower of Mastervolt te integreren en kan op het multifunctionele beeldscherm bijvoorbeeld de laadstand van de accu’s worden afgelezen en andere functionaliteiten die daarbij horen. Schakelaars Wie nog denkt in zekeringen die handmatig worden geschakeld, moet daar met digital switching afscheid van nemen. “Je merkt nog wel eens angst voor het onbekende omdat de vertrouwde schakelaars niet meer zichtbaar zijn, maar dit is betrouwbare techniek. Bovendien werkt het veel overzichtelijker. Wat wel helpt is dat door de techniek met smartphones en tablets veel mensen al vertrouwd zijn met het bedienen met de vingertoppen van virtuele schakelaars.” Voor velen zijn draadloze schakelaars echter nog een brug te ver. “Terwijl ook dat al beproefde techniek is, bovendien kunnen wanden daardoor dunner worden gemaakt, wat weer gewicht bespaart. Het is een kwestie van tijd voordat het ook gangbaar wordt.” Voor Raymarine programmeert Gadellaa bij alle werven in Nederland die een boordsysteem met digital switching installeren. Zo heeft hij bij Vanquish, waar in dit artikel de illustraties van de VQ54 bij horen, al vier schepen van deze techniek voorzien. Het meeste werk gebeurt achter de computer. Het in bedrijf stellen is doorgaans in een dag gedaan. De werf heeft immers de bekabeling al gelegd. Ook bij storingen komt Gadellaa in het geweer. “Het mooie bij Raymarine is dat de service wereldwijd is. Dus als hier een buitenlands schip met problemen komt, kan ik dat gemakkelijk verhelpen omdat de techniek gestandaardiseerd is. Het werkt ook andersom, wanneer een schip dat hier is gemaakt in het buitenland problemen krijgt, kunnen we via Raymarine Benelux snel de juiste persoon inschakelen. En een enkele keer reis ik ook wel eens af naar een zonnig oord om daar een probleempje op te lossen.” Behalve voor nieuwbouw is digital switching ook zeer geschikt voor refits. “Zo’n dashboard met allemaal schakelaars wordt dan vervangen door één beeldscherm. Prachtig werk!” www.shipinstall.nl 41 Een aantal schermbeelden die op een multifunctioneel display van Raymarine opgeroepen kunnen worden voor de bediening van specifieke functiegroepen aan boord van de Vanquish VQ54. Alles is vanuit één scherm te bedienen. Hier is de buitenverlichting van de Vanquish VQ54 onder handbereik. Jachtbouw Nederland 6 december 2017

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication