56

Green Marine failliet De Britse werf Green Marine in Hythe (Hampshire), sinds 2010 dochterbedrijf van de Nederlandse jachtwerf Vitters Shipyard, is twee maanden geleden failliet verklaard. De 46 personeelsleden zijn ontslagen. Green Marine was gespecialiseerd in het bouwen van jachten van koolstof composiet en bouwde onder andere de laatste Volvo Ocean Race zeilboten. De samenwerking tussen Vitters Shipyard en Green Marine leidde tot de bouw van onder andere de grote zeiljachten Missy, Ghost, Cinderella, Sarissa en Inouï, waarbij Green Marine de rompen bouwde. De oorzaak van het faillissement is een tekort aan orders voor het gespecialiseerde bedrijf, dat sinds de oprichting in 1982 180 boten van composiet bouwde. De werf hoopte nog op een omvangrijke order, de bouw van een romp en opbouw van een superjacht, maar toen die niet op tijd afkwam, heeft Green Marine zelf het faillissement aangevraagd. Amels bouwt 78 m motorjacht leverd. Het wordt met 2850 gross ton het grootste schip dat Amels, dochter van Damen Shipyards, ooit heeft gebouwd. De eigenaar laat Zuretti Interior Designers het interieur ontwerpen. Verdere details van het schip zijn nog niet bekendgemaakt. Espen Øino werkte voor het exterieur en het algemene plan samen met de eigenaar. Hij zei in een toelichting: “Voor ons team is het de eerste keer dat we met Amels samenwerken. We zijn erg onder de indruk van de knowhow en het professionalisme van Amels gedurende de ontwikkeling van het ontwerp en de onderhandelingen. We kijken uit naar verdere samenwerking om van het schip iets unieks te maken, waar we allen trots op kunnen zijn.” 56 Jachtwerf Amels in Vlissingen heeft een order in de wacht gesleept voor de bouw van een 78 meter lang Full Custom motorjacht, ontworpen door de Noor Espen Øino. Het schip wordt in 2021 opgeTwee nieuwe modellen Waterdream Waterdream, de werf van Bernhard van Oranje, heeft samen met Mulder Design twee nieuwe modellen van aluminium ontwikkeld: de 65’ California en de S-1100. De 65’ California is uitgerust met twee Volvo Penta’s IPS 1350’s waarmee de boot zo’n 38 knopen kan bereiken. Op de dagboot wordt de volledige breedte benut, waardoor er voldoende leef- en slaapruimte is voor zes personen én ruimte voor watergadgets, inclusief een dinghy. Na de reeks sloepen 550, 720 en 850 volgt nu de S-1100 shooting break. De sloep 11 m. lang, 3,60 m. breed, 2,00 m. hoog en kan met twee 350 pk buitenboordmotoren in een bun 80 km/u halen. De kuip is zelflozend. Gekozen kan worden voor opties als airconditioning of een tent waarmee de gehele kuip kan worden afgesloten. Met de boot kunnen tochten op zee worden gemaakt, er kan mee worden gewaterskied en heeft hij voldoende opbergruimte voor subboards. De vier slaap- en 27 zitplaatsen maken de boot tevens geschikt voor party’s op het water. www.waterdream.nl Roeland Berrevoets, bij Amels manager Projects Custom Building: “Dit nieuwe project van een groot volume jacht met uitdagende specificities geeft ons de kans om te laten zien waartoe we in staat zijn met de bouw van grote schepen met uitdagende specificities. Er is veel tijd gestoken in de ontwikkeling van ons team en de faciliteiten in Vlissingen.” www.amels-holland.com Jachtbouw Nederland 6 december 2017 nieuws van Nederlandse jachtwerven

57 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication