24

De Vliegent Hart is een van de vele ‘Hoek-aken’. 24 André Hoek van Hoek Design ‘Rondere vormen geven een veel mooier schip’ In 2017 boekte de J-klasser Lionheart klinkende overwinningen, terwijl uit dezelfde klasse ook Topaz en Svea - net op het water - dagzeges pakten. De resultaten zorgden voor tevredenheid en trots bij Hoek Design, want deze drie jachten komen daar van de ‘tekentafels’. Jachtarchitect André Hoek (1955): “De Lionheart is onze eerste J. Voor dat ontwerp hebben we een groot researchproject opgezet en software ontwikkeld om aan langkielers te kunnen rekenen. Een snelheid voorspellingsprogramma (VPP) is speciaal voor de J-klassers ontwikkeld. We hebben het hydrodynamisch gekalibreerd aan de hand van sleeptankproeven met een 6 meter model, dat bij Marin in Wageningen is getest. En ook aerodynamisch, met windtunnelresultaten die we in het verleden hebben verzameld. Daarmee hadden we het juiste gereedschap om aan dit type ontwerpen te kunnen rekenen. Er zijn ooit 21 J-klassers getekend voor de strijd om de America’s Cup. Van de tien die zijn gebouwd, zijn er drie overgebleven. Ze zijn ontworpen Door Laurens van Zijp Jachtbouw Nederland belicht in een serie ontwerpers en ontwerpbureaus. Hoek Design Naval Architects in Edam mag in deze reeks niet ontbreken. Al ruim dertig jaar is de ’distinctive Hoek look’ een begrip. Het portfolio is indrukwekkend en het aantal lopende projecten is groot. volgens een boxrule, waarbinnen je kunt variëren met de waterlijnlengte, de waterverplaatsing en het zeiloppervlak. Het was al bekend dat de ‘super J’s’ van 87 voet waterlijnlengte de snelste waren. Wij hebben verscheidene ontwerpen eerst door ons rekenprogramma gehaald, en vervolgens de vijf beste boten met CFD beoordeeld. Zo zijn Lionheart, Topaz en Svea ontstaan.” De rompen van deze Hoek-J’s werden trouwens bij Bloemsma gebouwd en afgebouwd bij Claassen, Holland Jachtbouw en Vitters. Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication