39

Damen heeft succes met yacht support vessels Damen heeft in korte tijd weer twee yacht support vessels verkocht, de 55 meter New Frontiers en de 70 meter Game Changer. Damen heeft met dit scheepstype de trend gezet en is er ook marktleider mee: de schepen in aanbouw meegerekend staat de teller op 12 stuks. Eigenaars van superjachten kunnen met het support vessel op avontuur. De helikopter kan er op landen, zodat op het moederschip de kussens niet wegwaaien en men verstoken blijft van lawaai. De ‘bijboot’ biedt plaats aan bijvoorbeeld waterscooters, een tender, zeil- en speedbootjes (om te waterskiën), een duikcentrum of een minisubmarine. Basis voor dit type schip is de Sea Axe romp, die werd ontwikkeld in samenwerking met de TU Delft, Marin en de US Coast Guard. Kenmerkend is de rechte, stoere bijlboeg, waar Damen patent op heeft. Vooral in zwaar weer komt de Sea Axe aan zijn trekken, als patrouilleschip of als (crew) supplier in de offshore. De Game Changer is het vierde schip in het 70 meter segment. Het volgende support vessel, de Adventure met een lengte van 55 meter, is in aanbouw en wordt nog voor de zomer opgeleverd. “Het is geweldig om te zien hoe klanten met deze Damen-schepen hun visie op het varen met een jacht realiseren”, aldus Rose Damen, commercieel directeur van Amels. “Het is niet alleen dat ze meer kunnen doen, zien en genieten, we ervaren ook dat de eigenaars het leuk vinden om tijd door te brengen op hun support vessels. Het is daarom zeer belangrijk dat de schepen ver boven de standaard van commerciële schepen worden gebouwd. Met onze knowhow en ervaring op het gebied van jachtbouw nemen we daarmee een aparte positie in.” “De kracht van Damen is dat we deze grote en geavanceerde schepen op speculatie kunnen bouwen”, zegt Mark Vermeulen, Product Director van Damen. “We hebben een brede ervaring en faciliteiten om ze snel aan te passen aan de wensen van klanten door hetzelfde team als dat het schip bouwt. De 12-tons boordkraan van de New Frontiers met een mini-sub. Kopers krijgen een splinternieuw support vessel dat aan hun unieke voorwaarden voldoet, binnen een paar maanden, niet jaren.” Damen-dochter Amels doet de sales en marketing van de yacht support vessels. www.yacht-support.nl De Game Changer heeft onderdeks een hangar voor de helikopter (max. 5 ton). Onderdeks is een duikcentrum en veel voorraadruimte voor het moederschip, ook brandstof. 39 Deep Water Yachts: aanhouder wint Peter Bost, directeur van Deep Water Yachts is een aanhouder. In 2015 werd de Korvet14CLR, een ontwerp van Willem Nieland, uitgeroepen tot HISWA Motorboot van het jaar. Hij was met het schip present op tal van bootshows in binnen- en buitenland en afgelopen najaar lukte het om het stoere aluminium motorjacht te verkopen. De inspanning wordt beloond, want de zaak raakt nu door een reeks orders in een stroomversnelling. Een Korvet14CLR wordt nu gebouwd voor een opdrachtgever uit België en bovendien wordt een 14 meter op voorraad gebouwd, om snel te kunnen leveren nu de belangstelling toeneemt. Op Boot Düsseldorf tekende Bost met een Duitse klant het contract voor de bouw van een 18 meter versie van de Korvet. Willem Nieland heeft kleine verbeteringen aangebracht in het ontwerp van de Korvet14CLR (CLR=Compact long range). Bost: “Het schip wordt nagenoeg identiek aan de eerste Korvet. Bij Snijtechniek Brabant in Raamsdonksveer hebben we twee pakketten tegelijk laten frezen, dus niet gekozen voor snijden met plasma. Omdat bij het proces van frezen minder hitte in het materiaal komt, is onder andere de maatvoering en het snijvlak veel nauwkeuriger. Bijkomend voordeel bleek dat bij het bestellen van twee pakketten tegelijk, er optimaler te nesten is, waardoor we minder platen nodig hebben.” Merwelands Een van de casco’s van de Korvet14 laat Bost bouwen bij Merwelands Jachtbouw in Rotterdam. “Die bouwen ook aluminium vletten voor de roeiers in de Rotterdamse haven, die zijn gewend om boten te bouwen die tegen een stootje kunnen. De Korvet is een schip met CE-klasse A, bedoeld om lange afstanden over zee te varen en moet zo robuust mogelijk gebouwd zijn.” Voor de 18 meter versie voor de Duitse klant wordt het ontwerp aangepast. “Hij woont in het oosten van Duitsland en moet allerlei bruggen en sluizen passeren. In verband met de beperkte doorvaarthoogte wordt het ontwerp nu uitgevoerd zonder flybridge. We noemen dat een ‘LowRider’. Omdat deze klant geen brandstoftank van 7000 liter nodig heeft, maar 4000 liter genoeg vindt, konden we hoogte winnen in de salon.” De afbouw van de schepen vindt plaats bij DKS in Hardinxveld-Giessendam. Demo-schip Er is nog veel meer gaande bij Deep Water Yachts. Bost laat een Korvet18LR (LR=Long Range) demo-schip bouwen om internationale beurzen af te gaan en nieuwe klanten te trekken. Net als voor de andere 18 meter, de LowRider, is voor de voortstuwing de keuze gevallen op twee maal 315 pk diesel van John Deere, het allernieuwste model. “Daar kan je een kruissnelheid van 10 tot 12 knopen mee varen op circa 1600 toeren, dat is ideaal voor de lange afstand.” En dan staat er ook nog een 16 meter op stapel. Kortom, er is flink wat werk aan de winkel! www.deepwateryachts.com Deze Korvet18LR laat Bost als demo-schip bouwen. De lengte o.a. is 17,90 meter, breedte 4,95 m en de diepgang 1,25 m. Voor de voortstuwing is gekozen voor 2x John Deere 4045SFM85 M5 (235kW/315 pk). nieuws van Nederlandse jachtwerven februari 2018

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication