42

Linssen Yachts op Boot Düsseldorf: Power Boat of the Year en nieuw vlaggenschip Linssen Yachts, de staalbouwer uit het Limburgse Maasbracht, had een indrukwekkende presentatie op Boot Düsseldorf. Maar liefst zeven stalen motorjachten lagen op een rij in Hal 17. Daartussen de met de European Powerboat of the Year 2018 Award onderscheiden Grand Sturdy 40.0 Sedan en het allernieuwste vlaggenschip, de Grand Sturdy 500 Variotop, die op de cover van dit magazine is afgebeeld. 42 Het model van de Grand Sturdy 500 bestaat al twintig jaar en is nu voor de tweede keer ingrijpend op de schop genomen. Het oermodel, de Grand Sturdy 500 Mark I, een multi-knikspantromp van 15 meter, werd in 1996 ontworpen door Willem de Vries Lentsch. In 2002 kwam een verbeterde versie, met een nog betere benutting van de binnenruimte, waardoor onder meer een derde slaapkamer mogelijk was. Ook het nieuwe model heeft deze middencabine. Bij Linssen is bijna twee jaar aan de nieuwe versie gewerkt. Strakke romp De gepatenteerde Softchine Prestressed Hull is een noviteit, een rompvorm die volgens Linssen minder weerstand in het water heeft en het geluid en het brandstofverbruik reduceert. Door het voorspannen van de huidplaten aan de binnenzijde ontstaat een strakkere romp. Door de twee Volvo Penta hoofdmotoren dichter bij de kiel te plaatsen, ontstaat volgens Linssen een betere aanstroming van water naar de propellers, wat cavitatie, trillingen en geluid reduceert. Dat moet allemaal leiden tot een lager brandstofverbruik, ook mede door het nieuwe aandrijvingsconcept met vrijhangende schroefassen en roeren. Centrale bediening Ook de volledig hydraulische Linssen Variotop cabrioletkap, die de stuursalon geopend het gevoel geeft van een flybridge, is verder doorontwikkeld. Het zwemplatform is hydraulisch neerlaatbaar. De tweepersoons stuurbank kan elektrisch omhoog en omlaag en naar voren en achteren bewegen. Al deze functies, ook de navigatieverlichting, het neerlaten van de mast en het anker zijn centraal met een touchscreen te besturen, dat dubbel is uitgevoerd: een paneel bevindt zich benedendeks in de salon, het andere bovendeks bij de stuurstand. Vermogensmanagement Met het Linssen Integrated Propulsion and Power Configuration-systeem wordt het vermogensmanagement van de generator aan boord geregeld. De installatie levert 230 Volt en en 400 Volt krachtstroom, voor het aanEuropean Powerboat of the Year 2018 Een trotse Yvonne Linssen, directeur sales & marketing van Linssen Yachts, bij de Grand Sturdy 40.0 Sedan, die werd uitgeroepen tot European Powerboat of the Year 2018 in de categorie waterverplaatsers. Dit is het oordeel van de jury: “A modern interior coupled with the virtues of classic steel boat construction are its outstanding features. In the final analysis, it is the combination of all the many little practical details that distinguishes what is known as the “Dot Zero Series” from its predecessors. With a range of up to 500 nautical miles, safe and reliable performance and excellent workmanship, the GS 40.0 is the epitome of a comfortable powerboat”. Kenmerkend aan dit Linssen-schip is het doorgetrokken cabinedak, de Linssen Longtop, waardoor de varensgasten dan wel in de schaduw of uit de regen op het achterdek kunnen vertoeven. Technische specificaties: Lengte: 12,85 m. Breedte: 4,30 m. Diepgang: 1,20 m. Doorvaarthoogte: 2,65 m. Waterverplaatsing: 15,5 ton Motor: Volvo Penta D3-110 (110pk) CE-categorie: B De derde generatie Linssen Grand Sturdy 500 Variotop, op tal van punten verbeterd. Technische specificaties: Lengte over alles: 16,45 m. Lengte romp: 14,95 m. Breedte 4,88 m. Diepgang: 1,29 m. Minimale kruiphoogte: 3,49 m Motoren: 2 x Volvo Penta D3-150ZF 45-H, elk 150 pk Waterverplaatsing: 30 ton CE-klasse: B drijven van de Variotop en de boeg- en hekschroef. Op het centrale bedieningspaneel in de stuursalon kunnen (optioneel) met één druk op de knop de afsluiters van zowel de hoofdmotoren, de generator als ook andere functies elektrisch worden bediend. Bij de koelwaterfilters is een camera gemonteerd waardoor waardoor op het centrale bedieningspaneel is te zien of de filters schoon zijn. Nog een innovatief detail: de kabelaring zit nu ingeklemd tussen twee buisprofielen en is door een nieuw ontwikkeld rvs-beslag nog strakker om de romp getrokken. www.linssenyachts.com Jachtbouw Nederland 1 februari 2018 Foto Rens Groenendijk

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication