5

Van de snelle Sossego-jachten zijn er inmiddels drie in de vaart. Bekebrede en heeft als kenmerk een kloek dekhuis en een variabele diepgang. Het model raakt in trek bij een bepaalde schare zeilers. Een nichemarkt, die voor een gestage productie zorgt. Vooral de 43, die in 2004 voor het eerst van stapel loopt, blijkt populair. Vorig jaar werd daarvan het jongste exemplaar opgeleverd. Motorjachten De werf beperkt zich niet tot zeiljachten. In 2003 wordt de 14,20 meter lange Noorderkotter gebouwd, in 2004 gevolgd door zorgt de bouw. Inmiddels zijn er nog twee in de vaart gekomen: een Sport 23 en een Comfort 22. Leerbedrijf ‘We hebben een eigen modellenlijn laten ontwikkelen’ de Beurtvaarder 12.25. In 2005 wordt de verscheidenheid verder vergroot door een samenwerking met Van der Valk Maritiem. De eerste Sossego Sport verlaat de werf als casco met installatie, een 23 meter lang snelvarend jacht. De Sossego Yachts vormen een lijn snelle aluminium motorjachten naar een ontwerp van Mulder Design in Amstelveen. Van der Valk Maritiem is eigenaar, Gebroeders van Enkhuizen verIn 2008 wordt de Noordwaardsloep gebouwd, waarvoor leerlingen worden ingeschakeld van de opleiding Maritieme techniek van het ROC Friese Poort. De werf wordt uitgeroepen tot Leerbedrijf van het jaar 2008. Het tekort aan vaklui baart ook Ronald van Enkhuizen zorgen. “De jachtbouw academie die door De Vries en Friese Poort is opgezet, is een stap in de goede richting. Wel zie je dat het accent ligt op casco- en interieurbouw en schilderwerk. Installatietechniek en dieseltechniek zouden wat mij betreft ook een plaats mogen krijgen. Daar is geen opleiding voor. Ons prachtige vak zou meer onder de aandacht van jongeren mogen komen. In de jachtbouw mag je mooie dingen maken. Daar zou een gezaVoor de bouw van Noordwaardsloep werden ROC-leerlingen ingeschakeld. menlijke campagne voor gevoerd kunnen worden.” Jachtservice De Gebroeders van Enkhuizen kwam heelhuids door de schrale crisisjaren. Van Enkhuizen: “Die zijn we doorgekomen door in de ‘overlevingsstand te gaan’: goed opletten en weinig uitgeven. We hebben ons meer gericht op de professionele vaart door onderhoud te gaan doen aan peilboten, RIB’s en de watertaxi’s van Wagenborg. Door onze achtergrond in de installatietechniek zijn we flexibel en kunnen heel breed werken. Zo houd je de boel aan de gang. Van ons werk is 60 procent nieuwbouw en 40 procent jachtservice. We hebben een eigen haven met ligplaatsen en een winterstalling, waar altijd werk te doen is. We zijn een grote Yanmar dealer en door de expertise van Jan (Visser - red.) staan we ook bekend als probleemoplosser. Uit heel het land en zelfs uit het buitenland klopt men bij ons aan voor reparaties en revisies. Deze veelzijdigheid verstevigt ons bedrijf.” 5 Order voor de commerciële vaart: hier staat een 22 meter veerboot op stapel. Foto Laurens van Zijp Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication