7

De Enk Sail aluminium zeiljachten hebben een dekhuis en variabele diepgang. Vakmanschap uitdragen De Enk Craft lijn omvat motorjachten. De Mackum modellen zijn stalen waterverplaatsers van 13,50 tot 20 meter lengte. Robuuste schepen, geschikt voor internationale wateren en waarvan de kleinere typen door hun geringe diepgang en lage kruiphoogte ook de Friese wateren kunnen bevaren. De Enk Craft Statum lijn bestaat uit planerende aluminium jachten met Volvo Penta IPS-aandrijving. De serie Enk Sail bestaat uit aluminium zeiljachten van 45 tot 80 voet, voorzien van het zo populaire dekhuis, een variabele diepgang, een diepe kuip en een grote technische ruimte. De Enk Yachts zijn ontworpen door Sea Level. Van Enkhuizen over die keuze: “Mensen met wie wij samenwerken moeten niet alleen hun werk goed doen, maar ook passie tonen. Een installateur, timmerman of schilder, ze moeten allemaal iets moois willen maken. Dat willen wij namelijk ook. Deze instelling vond ik terug bij Sea Level.” Gedeeld bootbezit Van Enkhuizen overweegt om een Enk Craft Mackum voor eigen rekening te bouwen en die vervolgens in de verhuur te brengen. Een schip in tastbare vorm is makkelijker te verkopen dan vanaf tekening. Verhuur is een mogelijke volgende stap in de verbreding van activiteiten. Daarmee speelt Van Enkhuizen in op de verschuiving van bezit naar gebruik, die in de markt merkbaar is. Om die reden heeft de werf eveneens concepten voor gedeeld bootbezit onderzocht. Van Enkhuizen: “Dat wordt over een aantal jaren meer gangbaar. Als je een schip deelt met z’n vieren, kun je een luxer schip varen voor een kwart van de kosten. Terwijl je geen vaartijd hoeft in te leveren. Een custom built schip komt zo binnen bereik van een grotere groep. Het kan een manier zijn om watersporters te behouden en de Nederlandse jachtbouw gaande te houden.” www.gebrvanenkhuizen.nl Ronald van Enkhuizen is tevens lid van het algemeen bestuur van de HISWA. Over de promotie van de Nederlandse jachtbouw heeft hij uitgesproken ideeën. “We zouden als Nederlandse jachtbouw meer gezamenlijk naar buiten moeten treden en ons vakmanschap moeten benadrukken. In de superjachtbouw gebeurt dat al met slogans als ‘Dutch built’ en ‘Think Yachts, Think Holland’. De kleinere jachtbouw zou zoiets ook kunnen doen. De eerste stappen zijn hiervoor een paar jaar geleden gezet met de oprichting van de ‘HISWA Orange Yachting Group’, door een groep bouwers in samenwerking met de HISWA Vereniging. De groep heeft tot doel het promoten van de Nederlandse jachtbouw in het buitenland. Met custom built kunnen we ons onderscheiden. Qua prijs kunnen we toch niet op tegen de internationale massaproducenten, die grote marketingbudgetten hebben. De verhuizing van de HISWA te water naar Lelystad is een goed moment om het Nederlandse vakmanschap in de jachtbouw beter uit te dragen. Het kan bovendien jongeren interesseren in de jachtbouw te gaan werken.” 7 Ronald van Enkhuizen: “Mensen moeten passie tonen.” Jachtbouw Nederland 1 februari 2018

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication