17

Snelloper van Wärtsilä Motorenfabrikant Wärtsilä is vooral bekend van laagtoerige en mediumspeed scheepsmotoren. De motorenfabrikant heeft echter nu een snelloper gepresenteerd, die in samenwerking met Liebherr is ontwikkeld. De W14 high-speed motor is volgens de bouwer de meest compacte motor in zijn vermogensrange. Toepasbaar als voortstuwingsmotor en generatorset en geschikt als hybride oplossing. De Wärtsilä 14 high-speed motor is verkrijgbaar als 12- en 16-cilinder, met een vermogen van 755-1340 kW in voortstuwing en 675-1155 KWe in hulp- en dieselelektrische configuraties. De motor werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Liebherr, verantwoordelijk voor de productontwikkeling, classificatie en productie van de motoren. Het nieuwe motortype zal worden ondersteund door Wärtsilä’s wereldwijde lifecycle support- en servicenetwerk. Volgens Stefan Wiik, vicepresident Marine Power Solutions van Wärtsilä, luidt de W14 een nieuwe, strategisch belangrijke markt voor het merk in. De Wärtsilä 14 voldoet aan de IMO Tier III-eisen en wordt uitgerust met een Wärtsilä nabehandelingsysteem (SCR). www.wartsila.com/nld Campagne Welkom op het water gaat door De campagne Welkom op het water, die in 2015 begon, is de afgelopen drie jaar een effectieve manier gebleken om watersport te promoten. De campagne wordt dan ook voortgezet tot en met 2025. Ondernemers in de watersport zijn immers niet langer concurrent van elkaar, maar van andere vrijetijdsbestedingen. Aan de afgelopen Vakantiebeurs nam een collectief van HISWA-bedrijven, het Watersportverbond en VVV-kantoren deel, onder het thema Nederland Waterland. Het doel in 2019 is om op meer plekken aanwezig te zijn dan waar de watersport normaliter komt. Daarnaast staat de organisatie van de eerste editie van de Nationale Meevaardag op de planning. Ondernemers en booteigenaren worden uitgenodigd om op deze dag iemand mee te nemen die nog nooit heeft gevaren. Een onderzoek naar hoe watersport een vast onderdeel kan worden binnen het basisonderwijs wordt tevens uitgevoerd. Een speciale stuurgroep geeft vorm aan de campagne Welkom op het water. De stuurgroep bestaat in totaal uit zeven ondernemers en marketeers, die allen werkzaam in de watersport. Voorzitter van de stuurgroep is Rob van Zanten: “Ik ben trots dat wij als stuurgroep het vertrouwen krijgen om Welkom op het water voort te zetten. Wij gaan er niet alleen met elkaar, maar vooral ook met andere partijen voor om de campagne bekender en groter te maken.” De afgelopen drie jaar leerde de stuurgroep veel over het nieuwe publiek dat ondernemers met elkaar zullen moeten Nieuwe Eberspächer Airtronic Eberspächer introduceert een nieuwe generatie Airtronic II luchtverwarmingen. Dankzij de borstelloze motor en een aangepast ontwerp wordt de levensduur aanzienlijk verlengd en het comfort aan boord verhoogd. Een verbeterde vermogensregeling zorgt voor een optimale regulering van de warmte. De Airtronic II verbruikt weinig brandstof en stroom en werkt stil; door vernieuwde brandstofpompen is het tikken van de pomp verleden tijd. De nieuwe generatie standverwarmingen zijn voorzien van CAN-bus communicatie. De Airtronic II luchtverwarming is verkrijgbaar in combinatie met een geavanceerde Easystart Pro bediening. Het systeem is ook op afstand te bedienen met de smartphone in combinatie met een Easystart webmodule. Bovendien kan een erkende Eberspächer-dealer het systeem uitlezen voor service en preventief onderhoud. www.eberca.nl Tecma: toiletpot in carbon look Tecma, onderdeel van Thetford Marine, heeft het X-Compass toilet in de Compact Line uitgevoerd in keramiek met een carbonlook. Een nieuw ontwikkeld productieproces maakt het mogelijk een carbonfilm op te brengen die met een speciaal verwarmingsprogramma in de oven wordt gebakken. Het oppervlak is krasbestendig en bestand tegen schoonmaakmiddelen. De toiletpot is zeer compact, ontwikkeld voor jachten tussen 20 en 50 voet, met een ingebouwde vermalende pomp. De zitting en het deksel zijn in dezelfde stijl uitgevoerd, met een ‘soft closing’ systeem. www.thetfordmarine.com bedienen. Inzichten die noodzakelijk zijn om het doel te bereiken. “Meer mensen, meer uren het water op krijgen is het doel. Dat is iets wat alleen lukt als de sector samenwerkt”, vertelt Tessa den Hartog, die namens HISWA campagneleider is. “Door het hele land bestaan er goede initiatieven om watersport te promoten, maar er ontbreekt een overkoepelende vlag. De stuurgroep hoopt dat via Welkom op het water de watersport steeds meer zal optreden als één.” 17 www.welkomophetwater.nl. kort nieuws Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication