21

EST-Floattech: strategisch nieuw pand EST-Floattech is verhuisd naar een ruim en modern pand in het Business Park De Hoek, Zandsteen 1, 2132 ZM Hoofddorp. “Sinds de oprichting in 2009 bevond EST-Floattech zich in Medemblik. Het pand werd te klein en met het oog op de verdere internationalisering van EST-Floattech zijn we bij een pand in Hoofddorp uit gekomen”, aldus directeur Niels Groenendijk. Met deze uitbreiding anticipeert EST-Floattech op de toenemende vraag naar gekwalificeerde energieopslagsystemen. In het nieuwe pand is het aantal productielijnen verdubbeld en gemoderniseerd, waarmee een snelle en betrouwbare levering gewaarborgd wordt. Naast de verdubbeling van de productiecapaciteit wordt ook verder ingezet op innovatie, door onder andere een ruime R&D afdeling. “Een pand waar in alle rust aan ons product kan worden gewerkt was een harde eis bij de zoektocht naar ons nieuwe pand”, vervolgt Niels Groenendijk. Er komen divers productinnovaties aan. “We zijn een wereldwijde maritieme top drie speler. Om in de top mee te blijven draaien in een markt waar de concurrentie ook niet stil zit, is de overstap naar Hoofddorp een belangrijke strategische keuze”, sluit Groenendijk.” EST-Floattech, onderdeel van de investeringsmaatschappijen Ponooc en Rotterdam Port Fund, is een leverancier en ontwikkelaar van hoogwaardige batterij en energieopslagsystemen op basis van Lithium NMC technologie. www.est-floattech.com Studententeam ‘Narrow’ wint 10e Ontwerp- en Zeilwedstrijd Team 12 ‘Narrow’ uit Rotterdam heeft de ‘Snelste modelzeilboot van Nederland 2019’ ontworpen en gebouwd. Het team won op 19 januari de zeilrace van dertien strijdende studententeams van Technische Universiteit Delft (TU Delft) en Rotterdam Mainport Institute (RMI). De race vond plaats in het Ondiepwaterbassin van onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. Het was dit jaar spannend: nummers twee, drie en vier finishten binnen tien seconden van de winnaar. Het winnende team wist met een goed gebalanceerd ontwerp de winst te behalen. Een klassieke slanke romp met grote overhangen gecombineerd met twee conventionele zeilen zorgde voor een wendbaar ontwerp dat hoge snelheden bereikte op zowel ruime als aandewindse koersen. Deze ‘allround’ aspecten gaven de doorslag. ‘VrijMiBoot’ Het ontwerp van Team 6 ‘VrijMiBoot’ van de TU Delft won de innovatieprijs. Dit team maakte slim gebruik van de box-rule die een smal schip voorschreef. Door het hele tuig bestaande uit een dubbel aero-rig over rails naar loefzijde te verschuiven, kon dit team de voordelen van een catamaran gebruiken zonder stabiliteit tekort te komen. De tweede plaats in de finale bewees dat deze combinatie van ontwerpkeuzes goed uitgedacht was. De jury kon verder waarderen hoe mooi dit ontwerp gemaakt was. Regels aangepast “Ieder jaar worden de regels aangepast om kopiëren van voorgaande jaren onmogelijk te maken. Ditmaal moesten de teams onder andere binnen een maximale waterlijnlengte van 80 cm, breedte van 40 cm en een diepgang van 50 cm blijven, terwijl een relatief grote hoogte boven de waterlijn van 120 cm was toegestaan”, zegt Sanne van Essen, projectmanager bij MARIN. “De creativiteit van de studenten werd op de proef gesteld: hoe ontwerp je een snel MARIN De ‘Narrow’ was de snelste modelzeilboot in de competitie die MARIN had georganiseerd. 21 en wendbaar bootje binnen een beperkte waterlijnlengte en breedte, en hoe zorg je dat je ontwerp stabiel blijft onder windbelasting? Veel studenten kozen voor een monohull met grote zeilen en verplaatsbare elementen: ballastgewichten in een kantelkiel, outriggers of het hele tuig.” Met deze jaarlijkse wedstrijd wil MARIN studenten stimuleren eigen ideeën te laten uitgroeien tot een succesvolle toepassing. www.marin.nl/zeilwedstrijd Dieseloutboard Cox eindelijk op de markt Maar liefst tien jaar is er door de Britse onderneming Cox Marine gewerkt aan de ontwikkeling van een 300 pk buitenboordmotor die op diesel loopt, een investering van meer dan 90 miljoen euro. Vijf procent daarvan werd gefinancierd door het Britse ministerie van defensie, dat er bovendien voor zorgde dat Cox werd geïntroduceerd bij het Amerikaanse leger. De outboard wordt nu wereldwijd op de markt gebracht. De roots van het originele concept van de CXO300 liggen in de Formule 1-racerij, waarin oprichter David Cox als ingenieur werkzaam was. Hij heeft een groot aantal investeerders kunnen aantrekken. In Shoreham, Engeland, worden de motoren geproduceerd en bevindt zich een testcentrum. Binnenkort wordt een vestiging in de VS, in Florida, geopend. Onder aanvoering van ex-Cosworth CEO Tim Routsis, met ervaring in de ontwikkeling van motoren voor luchtvaart, automotive en scheepvaart, was het van begin af aan de bedoeling dat een iconisch merk werd gelanceerd met een volledig nieuw concept. De buitenboordmotor, een viertakt 8 cilinder, is in eerste aanleg ontwikkeld voor militair gebruik, maar al snel bleek dat er een brede maritieme belangstelling voor bestaat. In Nederland is De Wolf Maritime Safety in Yerseke het verkoopkanaal, een van de 200 dealers die wereldwijd zijn aangesteld. www.coxmarine.com Een kijkje onder de motorkap van de CXO300. kort nieuws Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication