27

wensen, terwijl hij die zelf niet altijd voor de volle honderd procent kent.” Het was die eigenschap die doorslaggevend was bij het binnenhalen van een belangrijke order. Moonen schreef in 1999 een prijsvraag onder ontwerpers uit: hoe zie je de ideale Moonen? Van der Velden won de pitch, omdat hij het beste naar de opdracht had geluisterd, zo luidde het oordeel van de werf. Mengvorm Sindsdien doet hij veel concepten en styling voor Moonen. Voorlopig hoogtepunt: de Brigadoon, die in de zomer van 2018 te water ging en vervolgens in september op de boatshow Monaco werd gepresenteerd. In december 2018 is Moonen begonnen aan de bouw van een tweede jacht in deze serie, lees daarover verder op pagina 47 van deze uitgave. De Brigadoon meet 36,3 meter en heeft een romp die een mengvorm is van een waterverplaatser en een half-glijder. Van der Velden: “Dankzij een uitgekiende totale rompvorm, met scherp voorschip, loopt hij een paar knopen harder dan de rompsnelheid. Wel heb je een goede sprayrail nodig, anders komt de boeggolf Een ander ontwerp voor Moonen is de Monito, die met 50 meter lengte nog net onder de 500 gross ton is gehouden. Dat is op zich al een sterk staaltje ontwerptechniek. Om gewicht te besparen is hogetreksterkte-staal gekozen als bouwmateriaal, wat zo’n 15 procent lichter is. De opbouw wordt in aluminium uitgevoerd. Het is een semi-custom topmodel van de werf, dat voorlopig nog alleen in design bestaat. Inmiddels is er ook een concept van 44 meter klaar, de Marquis. Sturiër DME Voor De Volharding in Stavoren ontwierp Van der Velden de nieuwe Sturiër DMEte ver omhoog. De plaats en de breedte van die sprayrail zijn cruciaal; daar hebben we heel wat CFD-berekeningen op losgelaten.” ‘In het segment 30 tot 50 meter worden weer schepen verkocht’ lijn. “Ook daar begon het met goed te luisteren naar wensen van Auke van der Werff (werfeigenaar, -red.). Hij wilde zijn markt verder uitbreiden met een nieuwe type schip, maar wel met het stoere DNA dat Sturiër eigen is. Daar hebben we veel overleg over gevoerd; je moet ook begrijpen wat de werkwijze van de werf is. Daarna ben ik twee, drie maanden bezig geweest het ontwerp stilistisch zo voor elkaar te krijgen, dat het voldeed aan de verwachtingen. En ik er zelf ook nog tevreden over kon zijn. Die fase, zeg 20 tot 30 procent van de projecttijd, is het leukste van het jachtontwerpen.” De Sturiër DME 80 oogt modern met de rechte boeg. Van der Velden daarover: “Het is enerzijds een stijlelement. Het oogt modern en spreekt veel mensen aan; je moet wel iets maken dat klanten willen hebben. Anderzijds heeft zo’n rechte boeg veel technisch voordeel; een langere waterlijn, wat gunstig is voor de snelheid en een goed zeegangsgedrag.” Prijswinnaar Met de in 2013 ontworpen CaryAli sleepte Van der Velden internationale prijzen in de wacht. Het schip is 39 meter lang en 27 De 50 meter lange Moonen Monito valt net onder de 500 gross ton grens. Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication