29

De Jules Verne is een iconisch ontwerp in aluminium, geënt op de Amerikaanse snelle commuters, gemaakt in 1997. Dorresteijn neemt de naval architecture voor zijn rekening. Veranderende markt Van der Velden vervolgt: “De markt vraagt om toepassingen die je als scheepsbouwer strikt genomen niet wilt. Zoals bijvoorbeeld grote glasoppervlakken. Vanuit het oogpunt van zeewaardigheid zou je het glasoppervlak zoveel mogelijk willen beperken. Maar er is nu eenmaal een toenemende vraag naar veel licht binnen en een connectie met buiten. Wat dat betreft waren klanten vroeger meer ‘zeewaardig’ dan nu. Klanten zijn veranderd en ontwerpen zijn dat ook. Jongste trend is de groeiende belangstelling voor explorer schepen.” Duurzaam is een andere trend, al kun je je afvragen in hoeverre een superjacht groen te noemen is. Toch is er op het gebied van duurzaamheid winst te boeken. Van der Velden: “Je kunt voordeel halen uit efficiency. Door bijvoorbeeld generatoren in hun ideale werkgebied te laten draaien. Er is trouwens al het nodige bereikt door de hogere eisen die worden gesteld aan materialen en de uitstoot van motoren.” Over zijn toekomstverwachting zegt Van der Velden: “De markt leeft weer op. In het segment 30 tot 50 meter worden nu weer schepen verkocht. Dat is onze belangrijkste markt, dus ik ben positief gestemd.” 29 www.renevandervelden.com René van der Velden: “Je moet precies te weten komen wat een klant wil.” Een impressie van de snelle 18 meter Van den Hoven in aluminium. Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication