48

Een plechtig moment: de kiellegging. Nieuwe Moonen 36 m op stapel Bij Moonen Yachts in ’s-Hertogenbosch is men begonnen met de bouw van een 36,3 meter lang motorjacht, projectnaam YN199. Dit is het tweede schip dat wordt gebouwd naar het Martinique-ontwerp van René van der Velden. Vorig jaar kwam het eerste schip uit die lijn in de vaart, de Brigadoon. Dat heeft inmiddels een nominatie in de wacht gesleept voor de Boat International Design & Innovation Awards 2019. Diana Yacht Design verzorgt samen met Van der Velden de naval architecture van de YN199, terwijl de Studio Indigo uit London verantwoordelijk is voor het interieurontwerp. Het interieur wordt in nauwe samenspraak met de toekomstige klant gerealiseerd. Aan boord van de YN199 is accommodatie voor twaalf gasten en zeven bemanningsleden. De kiel werd 14 december 2018 gelegd onder toeziend oog van Lloyd’s surveyors. De stalen romp en aluminium opbouw worden in juli samengevoegd. De oplevering is gepland in het voorjaar van 2020. www.moonen.com Debuut Rapsody Tender Cabin 48 De Rapsody Tender Cabin is een variant op de bestaande Rapsody Tender, maar dan voorzien van een praktische cabin met een bed van ruim 2 meter lang. De boot maakte haar debuut op Boot Düsseldorf. De dagboot verschaft ook een bescheiden verblijfplaats voor de nacht. Een luik van 1 x 1 meter leidt naar de cabin. Als het luik gesloten is, doet het kunststof teak voordek, voorzien van visgraatpatroon, dienst als zonnebed. De Rapsody Tender is een klassiek gelijnde ‘centre console’ boot. De klassieke lijnen worden benadrukt door de ‘tumblehome’ spiegel en een uitwaaierende boegvorm. De romp is gemaakt van een polyester sandwichconstructie en het onderwaterschip heeft een V-bodem. Dankzij het gewicht en de breedte van de Tender kan de eigenaar het jacht zelf naar de favoriete locatie transporteren. Het praktisch comfort wordt benadrukt door de vaste koelkasten en een vast toilet in de stuurstand. Royal Huisman: order voor 60 meter zeiljacht Scheepswerf Royal Huisman in Vollenhove gaat een bijna 60 meter lang sloepgetuigd aluminium zeiljacht bouwen. De ‘world performance cruising sloop’ zal in 2022 opgeleverd worden. Meer dan een ruwe schets van de vorm is nog niet vrijgegeven van Project 404. Volgens de werf zal de toegepaste techniek en zeiltechnologie buitengewoon geavanceerd zijn, zodanig dat er nieuwe standaard wordt gevestigd wat betreft prestatie en efficiency. De ‘cast’ die het schip heeft ontworpen en ontwikkeld bestaat uit Malcolm McKeon Yacht Design (naval architecture en exterieur), Liagre (interieur), Southern Spars (geïntegreerd tuigagepakket, aangevuld met Rondal captive lieren). Royal Huisman tekent voor de inhouse engineering en de bouw. De opdrachtgever wordt vertegenwoordigd door Gregory Monks. De romp wordt vervaardigd van Alustar aluminium en de opbouw van carbon composiet. De schroef wordt intrekbaar. Aan boord is straks plaats voor 12 gasten en 10 bemanningsleden. Het schip wordt gebouwd onder classificatie van Lloyd’s Register - MCA. www.royalhuisman.com Technische specificaties Lengte: 9,05 m. Breedte: 2,65 m. Diepgang: 0,75 m. Doorvaarthoogte: 1,60 m. Gewicht: 2.850 kg Standaard motor: 150 pk Volvo Penta D3 Dieseltanks: 2 x 185 liter CE categorie: C Design: Simonis Voogd Technische specificaties Lengte: 36,30 m. Breedte: 8,00 m. Diepgang: 2,10 m. Inhoud: 337 GT Motoren: 2 x Caterpillar CAT C32, elk 1925 pk. Kruissnelheid: 14,5 knopen Topsnelheid: 16,5 knopen Actieradius bij 10 knopen: 4000 mijl. Jachtbouw Nederland 1 februari 2019 nieuws van Nederlandse jachtwerven Foto Rens Groenendijk

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication