5

Strategisch adviseur Frank van den Wall Bake: ‘Dit project is een businesspropositie’ Frank van den Wall Bake (74) maakte met zijn bureau Trefpunt van weleer naam als expert op het gebied van sportsponsoring en -marketing. Hij initieerde bijvoorbeeld de internationale Spa Regatta en bedacht het concept van het Holland Heineken House. Tegenwoordig is hij tevens bestuurslid van het Watersportverbond. Bij de Nederlandse America’s Cup-campagne is hij betrokken als strategisch adviseur. Frank van den Wall Bake: ‘America’s Cup is een middel om de BV Nederland neer te zetten als maritiem centrum.’ Foto: Laurens van Zijp Van den Wall Bake: “De America’s Cup is vandaag de dag veel meer dan zeilen alleen; door de foils komt het in de buurt van vliegen. Naast hydrodynamica speelt aerodynamica ook een rol, dus is er specifieke kennis en kunde nodig. We praten over een project dat tientallen miljoenen vergt en dat is alleen op te brengen als je een collectief lichaam achter het project bouwt. Met een collectief bedrijfsleven, een collectief van kennisinstituten en een collectieve zeilerscommunity vanuit het Watersportverbond. Het zijn allemaal puzzelstukjes die in elkaar moeten passen.” “Dit is ook geen sponsorpropositie, maar een businesspropositie”, aldus Van den Wall Bake. “De bedrijven in de Nederlandse maritieme industrie, die zich normaal gesproken opstellen als concurrenten, Historie America’s Cup Sinds 1851 wordt om de America’s Cup gestreden. Het is daarmee de oudste internationale sportwedstrijd ter wereld. Juwelier Garrard uit Londen vervaardigde de sterling zilveren wisselbeker, ook wel ‘Auld Mug’ genoemd, in 1848. Alle namen van winnaars sinds het begin staan erin gegraveerd. Daartoe is de voet van de oorspronkelijk 68 cm hoge beker twee keer verhoogd. De naam dankt de wedstrijd aan het zeiljacht ‘America’, een schoener van 31 meter, die de eerste race won. Sportieve verliezer De Schotse theemagnaat Sir Thomas Lipton was net als de Amerikaanse multimiljonair Harold Stirling ‘Mike’ Vanderbilt bezeten van zeilen. Lipton was al sinds 1899 druk in de weer om de America’s Cup weer in Britse handen te krijgen. In 1929, nadat hij al vier keer de prestigieuze zeilwedstrijd had verloren, liet de bejaarde Lipton een zeiljacht bouwen van de nieuwe J-klasse. Maar helaas, in 1930 slaagde hij er voor de vijfde keer niet in om de felbegeerde zilveren wisselbeker te veroveren. Een groep rijke Amerikanen onder aanvoering van Vanderbilt had voor de strijd tegen Lipton veel geld gestoken in nieuwe technologie en dat wierp vruchten af. Een jaar later overleed Lipton op 80-jarige leeftijd. Hij maakte ondanks zijn verlies altijd veel indruk met zijn sportieve houding. In 1937 werd voorlopig voor het laatst om de America’s Cup gestreden, die Vanderbilt opnieuw won. Pas in 1956 ging de strijd om de America’s Cup weer van start volgens de Twelve Meter Rule, omdat niemand zich de peperdure J-klassers kon permitteren. Na een langdurige juridische strijd over de spelregels werd er in 2013 opnieuw (voor de 34ste keer) om de America’s Cup gestreden, met de AC72 Rule. moeten een samenwerkingsverband vormen, de handen ineenslaan en zich als collectief presenteren. De kennis en kunde die wij hebben is ongeëvenaard.” Maritieme promotie Van den Wall Bake ziet de America’s Cup niet als doel. “Het is een middel om de BV Nederland neer te zetten als hét maritieme centrum van de wereld. We kunnen het collectief gebruiken om geld bij elkaar te krijgen. Voor de zeilers is het winnen van de Cup trouwens wel een doel, maar dat mag duidelijk zijn.” Om het America’s Cup syndicaat te realiseren wordt een governance-structuur opgebouwd. Er komt een ANBI-stichting met een brede vertegenwoordiging van betrokken bedrijven, organisaties en particulieren. Een nog te benoemen CEO krijgt de opdracht de inkomsten en uitgaven te bewaken. Onder het management vallen drie takken: R&D, Operational en Event. Deloitte zet deze structuur op en voert tevens een onderzoek uit (Economic & Societal Impact Study) naar de effecten van de Nederlandse America’s Cup campagne. Vleugelkiel De America’s Cup van 1983, die werd gewonnen door een Australisch team van de Royal Perth Yacht Club, heeft een cruciale Nederlandse inbreng gehad. Het was een historische overwinning voor het eerst in 132 jaar ging de cup naar een nietAmerikaanse winnaar. De zilveren wisselbeker ‘Auld Mug’. Foto Richard Hodder / Emirates Team New Zealand Het geheime wapen van de 12 meter lange Australia II was de vleugelkiel. De Australische jachtontwerper Ben Lexcen beweerde altijd dat hij de uitvinder is, maar dr.ir. Piet van Oossanen, die destijds voor het MARIN werkte, heeft in 2009 geclaimd dat hij met een Nederlands team samen met zijn collega Joop Slooff van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium hiervoor verantwoordelijk was. Van Oossanen begon in 1992 voor zichzelf en heeft belangrijke ontwikkelingen als de Fast Displacement Hull Form en de Hull Vane op zijn naam staan. 5 Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication