50

Assemblagehal voor snelle elektrische boten Edorado is bezig met de ontwikkeling van snelvarende elektrische sportboten en een watertaxi, met actieve draagvleugels. Edorado heeft grote ambities Edorado heeft een assemblagehal in gebruik genomen bij de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht voor de bouw van snelvarende elektrische boten. Het bedrijf is opgericht door Giel Groothuis en Godert van Hardenbroek. Zij vormen een complementair team, met zowel een technische als een design achtergrond en ervaring in het internationaal zakendoen. “De eerste boot gaat nog dit jaar te water en de planning is om in 2020 met klanten te kunnen proefvaren. Direct daarna zal de serieproductie starten.”, aldus Giel Groothuis. “De wereldmarkt voor volledig snel elektrisch varen heeft een omvang van tientallen miljarden euro’s op jaarbasis”, aldus Van Hardenbroek, die vol ambitie is en over enkele jaren 250 boten op jaarbasis wil produceren. “Met een geplande stijging in productievolume tot 3000 boten in de jaren kort daarop.” Zijn collega Groothuis vult aan: “Terwijl de ontwikkeling van onze boten nog in volle gang is, zijn er al 24 boten op voorhand besteld. Hieruit blijkt dat de consument om onze elektrische speedboot zit te springen.” ‘Gedreven ondernemers’ Sponsor en partner van het eerste uur in Edorado is tech-ondernemer Steven Schuurman. “Ik zag twee inhoudelijk gedreven ondernemers met een radicaal plan voor disruptie van een zeer grote markt, en ik ben hen gaan helpen”, aldus Schuurman. “Edorado heeft de technologie en de visie om in de wereldwijde watersport markt een nieuwe standaard voor snel varen bepalen. Het team denkt ondernemend en inhoudelijk na over alle aspecten van het bedrijf. Van esthetisch ontwerp tot onderhoud van het draagvleugelsysteem, alles klopt gewoon.” Actieve draagvleugels In de assemblagehal wordt inmiddels druk gebouwd aan de Edorado 8S, een volledig elektrisch aangedreven boot. Het door Edorado ontwikkelde schaalbare technische platform, is zowel toepasbaar voor de pleziervaart als voor de professionele markt, zoals watertaxi’s. De actieve draagvleugels vormen de basis voor de boten. Deze technologie wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met Harry Larsen, een expert op het gebied van hydrofoils. Naast de boten voorziet Edorado tevens in de bijpassende snellaadoplossing. www.facebook.com/edoradomarine Heesen kan superjacht snel leveren 50 Heesen heeft een aluminium 50 meter superjacht verkocht dat de werf uit Oss op speculatie aan het bouwen was. Bouwnummer YN 18750, ook wel bekend als Project Aster, is het zesde jacht dat Heesen bouwt in de 5000 Aluminium klasse. Het schip is verkocht dankzij de bemiddeling van Arcon Yachts. Het schip kan over zes maanden al opgeleverd worden. Volgens de werf is de snelle opleveringstijd, de indrukwekkende snelheid van 23 knopen en de Nederlandse kwaliteit voor de eigenaars, ervaren jachtkenners, doorslaggevend geweest. Bogend op een ervaring van 40 jaar kan Heesen in aluminium bouwen binnen heel strakke toleranties. Het in-huis team van technici en ervaren lassers hebben een gladde semi-displacement romp gemaakt, die met twee MTU 16V 4000 motoren niet alleen hard kan varen, maar ook efficiënt en met een soepele zeegang in alle omstandigheden. De Aster heeft een trans-Atlantisch bereik van 3.100 mijl bij een kruissnelheid van 11 knopen. Het exterieur, ontworpen door Frank Laupman van Omega Architects, belichaamt volgens de werf het DNA van Heesen. De snavelvormige boeg en de sportieve mast geven Project Aster een onderscheidend uiterlijk. Het interieur is ontworpen door Cristiano Gatto. De veelzijdige layout omvat onder meer vijf suites op lagere dekken en een master bedroom op het hoofddek, met een totale capaciteit voor twaalf gasten en negen bemanningsleden. www.heesenyachts.com Het superjacht kan over een half jaar al worden geleverd. Foto Simon Trel Discovery 47 AC is een ‘Super’ Lauwersmeer De copywriter die voor Super Lauwersmeer een persbericht moest schrijven over het nieuwe stalen motorjacht Discovery 47 AC is zo enthousiast dat de tekst hilarisch wordt. De omschrijving ‘panoramische vakantievilla te water’ is nog maar het begin van de virtuele rondgang over de 14,2 meter lange boot van de Friese jachtbouwer. Een kleine greep uit het betoog in het persbericht: “Een hotelkamer als eigenaarshut, een compleet ingerichte wasserette, een badkamer en keuken zoals thuis en een gastenverblijf dat net zo goed dienst zou kunnen doen als eigenaarshut. Of het nou in de achterkajuit of in het voorschip is; het comfort, de luxe en de ruimte zijn overal. Met een stahoogte van 2,05 meter vormt de salon hierin de overtreffende trap. Dankzij de gigantische raampartij van de opbouw overvallen daar het open karakter en de prachtige inval van daglicht u. Alsof u een varende serre binnentreedt!” Super Lauwersmeer, dat dit jaar het 50-jarig bestaan viert, presenteerde een mooi schip als primeur op Boot Düsseldorf, dat was wel duidelijk. www.superlauwersmeer.nl Jachtbouw Nederland 1 februari 2019 nieuws van Nederlandse jachtwerven

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication