12

Door Laurens van Zijp 12 Leonardo Yachts bouwt zeiljachten voor de liefhebber ‘Een niche in een niche’ Wie het kantoor van Leonardo Yachts binnenstapt, ziet aan stuurboord meteen een wereldkaart aan de muur hangen. Voorzien van een veertigtal rode spelden. Die laten zien waar de Eagle jachten zoal zijn verkocht. Het leeuwendeel is afgezet in Europa, maar ook in Australië, Japan en Brazilië staan spelden. En zowel aan de Amerikaanse oost- als westkust. Het geheel brengt - letterlijk - in een klap het succes van Leonardo Yachts in kaart. ‘Passie volgen’ Werfeigenaar Steven Boersma komt uit een watersportfamilie en raakte vroeg vertrouwd met jachtbouw en handel. Zijn opa begon in de jaren vijftig met de bouw van houten De Eagle 54 is op dit moment het grootste model van Leonardo Yachts. (Foto Leonardo Yachts) Gelukkig zijn er nog zeilers die niet de binnenruimte als uitgangspunt nemen, maar een goed zeilend en vooral stijlvol schip willen. Daarvoor zijn ze bij Leonardo Yachts uit Sneek aan het juiste adres. De werf bedient met Eagle zeiljachten naar eigen zeggen een ‘niche in een niche’. Een gesprek met oprichter Steven Boersma en Sven Coster, sinds december vorig jaar commercieel directeur. jollen. Vader Karel was importeur van Vinto surfplanken, grondlegger van de Stentor motorjachten en had een watersport-/surfwinkel die zoon Steven later samen met zijn vrouw overnam. In 2001 begon Boersma jr. Da Vinci Yachts, een werf met klassiek gelijnde motorjachten. Boersma: “Ik zag van nabij hoe mijn vader mooie schepen bouwde. Dat wilde ik ook doen, mijn passie volgen.” De Da Vinci’s sloegen aan en werden in korte tijd een begrip. In 2007 kwam Boersma in aanraking met de Eagle, toen nog AT 36 geheten, waar hij als zeilliefhebber meteen geïnteresseerd in was. Zozeer zelfs dat hij de bouw en verkoop naar zich toetrok. Boersma: “We lieten bij Dijkstra Naval Architects een 42 voets daysailer ontwikkelen. Die was in september 2008 klaar en dat was het slechtste moment om te pionieren met een nicheproduct. De economische crisis was net losgebarsten. We hebben het project in de wacht gezet en zijn als werf in de overlevingsmodus gegaan, zoals vrijwel iedereen deed. Gelukkig waren het de vaste Da Vinci-klanten die als eerste weer bestellingen gingen plaatsen.” Eagle 44 Toen de markt iets begon aan te trekken besloot Boersma het daysailer-project nieuw leven in te blazen. De 42 voeter werd doorontwikkeld en resulteerde in een 44 voets Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication