14

De 54 heeft accommodatie voor een langer verblijf. (Foto Leonardo Yachts) 14 Het achterstag en de neerhouder worden hydraulisch bediend. De trimlijnen en vallen lopen vanaf de mast via een goot naar een centrale lier. De grootschoot wordt onder het achterdek op een captive winch gevoerd, die in de kuip door de stuurman aan bak- en stuurboord kan worden bediend. Het betekent optimaal gebruiksgemak en de Eagle’s zijn bovendien in korte tijd onder zeil te brengen, zodat het aantrekkelijk is om ‘nog even’ een uurtje te gaan zeilen. De boten nodigen door hun uitgebalanceerde vaargedrag daartoe ook uit; ze zijn met de pink te besturen.” ‘Maximale binnenruimte is niet het uitgangspunt’ A-merken De Eagle’s worden alleen met A-merken uitgerust. De carbon masten komen bij Hallspar vandaan, aluminium exemplaren worden door Seldén geleverd. Voor beslag is gekozen voor Lewmar of Harken en het stuursysteem is van Jefa. De standaard elektronica is van Raymarine, al zijn Sailmon of B&G ook leverbaar. De dagzeilers worden vooralsnog allemaal voorzien van een Volvo Penta-diesel met saildrive. Veel van deze schepen liggen aan boeien, dus buiten bereik van een stopcontact om op te laden, en met alle elektrische bediening aan boord moeten de accu’s wel op peil blijven. Niettemin behoort een volledige elektrische voortstuwing tot de mogelijkheden. Afgezien van het geluid scheelt een elektromotor ook ruimte aan boord. Groter concept Vragen van klanten die ‘groter’ wilden, leidden tot de ontwikkeling van de 54. Dit model werd getekend door André Hoek. Een iets ander concept, gericht op langere tochten, een langer verblijf aan boord en dus voorzien van een grotere accommodatie. Te zeilen met een kleine bemanning. Bouwnummer 3 is in mei opgeleverd. De epoxy sandwich casco’s van de 54 worden gebouwd volgens de vacuüminfusie methode bij Paul Dijkstra in Uitwellingerga. De casco’s van de 36 (hand- layup) en 44 (vacuüminjectie) worden in Polen gebouwd op een werf, die ook aan andere gerenommeerde merken casco’s levert. De afbouw van alle schepen gebeurt op de thuisbasis in Sneek, zodat de kwaliteitsbewaking optimaal is. Leonardo Yachts heeft geen vast productiepersoneel in dienst, maar schakelt vaklui uit de omgeving in. Dat de productie van de 54 niet in Polen gebeurt, houdt verband met de grootte Bouwnummer 3 van de 54, bijna klaar voor oplevering. (Foto Laurens van Zijp) Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication