34

Ruim 40 knopen vaart de tender met waterjets en twee Yanmar diesels van elk 260 pk. 34 Superjacht tender Tideman heeft afgelopen maand een 9 meter tender voor een superjacht geleverd, en dat is opmerkelijk: “Eigenlijk is dit type schip niet geschikt voor de particuliere gebruiker. De boot is alleen verkrijgbaar in het zwart en krast snel. Gepoetst en glimmend op het water lukt niet met HDPE en ook het deformeren door warmte maakt de boot niet aantrekkelijk.” De tender is vorige maand naar Panama verscheept en dient als een bijboot van het 44 meter lange superjacht Dione Star, een motorsailer. Acquisitie heeft Tideman niet hoeven plegen voor deze order: “De klant heeft onze website gezien en dit type boot was precies wat hij zocht. Zijn vorige boten, RIB’s, liepen regelmatig schade op, onder meer door het varen tegen rotsen tijdens duiktrips.” De tender is speciaal uitgerust voor sportduiken. Zo zijn er twee douches aan boord en een kleine cabine in de neus met een slaapplaats, wastafeltje en een toilet. Er is een frame gemaakt om een tent over de gehele boot te kunnen zetten, een nadrukkelijke wens van de opdrachtgever. Tideman ziet verder nog markt in zijn tenders voor expeditiejachten die de arctische gebieden gaan verkennen. “Een tender van HDPE is daarvoor zeer geschikt, heeft geen enkel probleem met ijsgang.” Maar Tideman heeft eigenlijk geen zin om met een particuliere klant over details te discussiëren. “Ik moet er niet aan denken dat ik het over de kleur van kussens moet hebben of het model van een kikkertje. Wij bepalen het, maken het degelijk, en dat is het.” Voor de verkoop aan particulieren wil Tideman graag samenwerken met een salesorganisatie die ervaring heeft in de superjachtindustrie. ”Een club die weet hoe je met deze klanten moet omgaan. Dat verkopen besteed ik graag uit, zodat wij kunnen focussen op de bouw en ontwikkeling.” Lean & mean In Amsterdam heeft Tideman zijn kantoor aan de Nieuwendammerkade, waar drie demoboten liggen. Hij ontvangt daar zijn klanten, die vrijwel allemaal buitenlands zijn. In Opmeer is een fabriek, die onder supervisie van Tideman de platen freest, last en de casco’s in elkaar zet. In Middenmeer, bij de jachtwerf van Dick Gilles, worden de boten afgebouwd. “Ik ben heel lean & mean als ondernemer”, aldus Tideman. “Allebei de locaties zijn onderaannemers, ik gebruik hun faciliteiten, maar heb niet alle kosten en het personeel. Tideman Boats is een virtuele werf, ik ben alleen maar aan het managen, verkopen en bedenken. Zelfs de uitwerking van het ontwerp besteed ik uit bij een scheepsbouwkundig achitect.” Werk aan de winkel Op het moment van mijn bezoek aan de werf van Dick Gilles in Opmeer liggen er twee Tideman-boten van negen meter lengte in de loods. Buiten staat op een trailer de tender voor een superjacht en voor de deur ligt een casco op voorraad. De boten hebben een identieke romp, maar zijn verschillend uitgevoerd. Alle Tideman Boats kunnen in een 40 voets container vervoerd kunnen worden. Een boot van elf meter, de maximale maat, past precies op een flatrack container. Standaard is een knikspant romp, conventioneel geconstrueerd met spanten, waar de platen omheen worden gezet. “Door een stuiklas te maken op een spiegelbank kunnen grote Specificaties Tideman Yacht Tender Lengte: 9,00 m. Breedte: 2,50 m. Diepgang: 0,30 m. Gewicht: 3.200 kg Motor: 2 x Yanmar 6BY-260 pk Voortstuwing: 2 x Alamarin waterjets Snelheid: 41 knopen Dieseltanks: 2 x 200 l. Vervoerscapaciteit: 12 passagiers Jachtbouw Nederland 3 juni 2018

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication