Recordjaar Nederlandse bouwers superjachten De Nederlandse bouwers van superjachten hebben het bijzonder goed gedaan in 2017. Uit de nieuwste statistieken blijkt dat de totale waarde van het aandeel op de wereldmarkt is gegroeid van 21,6% in 2016 tot bijna 30% het afgelopen jaar. Met een productie in 2017 van 21 superjachten voor opdrachtgevers van over heel de wereld en 23 nieuwe orders, ziet de toekomst voor de sector er zeer rooskleurig uit Dit blijkt uit de cijfers in het jaarlijkse Superyacht IQ rapport, bekendgemaakt door de HISWA Holland Yachting Group, waar toonaangevende Nederlandse werven en toeleveranciers zich in hebben verenigd. De statistieken geven een helder beeld van de ontwikkelingen, niet verstoord door commerciële ruis, aldus HISWA. Jachteigenaars en hun vertegenwoordigers willen graag weten waar de de beste waar voor het geld kan worden verkregen. Volgens HISWA illustreren de recente cijfers aan dat het Nederlandse superjachtcluster een ongeevenaarde ‘cost-to-quality’ biedt. Groeiend marktaandeel De Nederlandse bouwers hebben in 2017 voor een hogere totaalwaarde verkocht en hebben hun marktaandeel de afgelopen vijf jaar gestadig zien toenemen. De geleverde superjachten hadden een gezamenlijke waarde van €1,19 miljard, gemiddeld €57 miljoen per schip (een toename van bijna 10%). Vergeleken met 2016 representeren de cijfers een groei van bijna 17% in het aantal opgeleverde jachten (van 18 naar 21) en een toename in waarde van 28% (van €927 miljoen naar €1,19 miljard). Het aantal orders voor jachten van meer dan 30 meter lengte steeg met bijna 28%, van 18 naar 23. Op één na waren het motorjachten. Wereldwijd werden er vorig jaar 149 jachten groter dan 30 meter opgeleverd, met een totale waarde van €4,08 miljard, waarvan de Nederlandse werven 29,2% (21,6% in 2016) voor hun rekening namen. Het aantal opgeleverde in Nederland gebouwde schepen vormde 14,1% van het wereldtotaal (11,2% in 2016). Toonaangevend “We zijn erg gefocust op de exclusiviteit van onze groep, door ons ervan te verzekeren dat het de toonaangevende bedrijven zijn op hun respectievelijke terreinen”, aldus Jeroen Sirag, exportmanager van HISWA Holland Yachting Group. “We bieden een sterk en eenduidig gezicht naar buiten door onze gebundelde export activiteiten. Leunende op de stabiliteit waarmee de Nederlandse superjachtbouw relatief ongeschonden door turbulente tijden kwam, investeren onze leden nu vol vertrouwen in de toekomst.” Als voorbeeld wordt de nieuwe mega-werf genoemd die Feadship komend jaar in Amsterdam opent. “Andere werven en toeleveranciers zijn nu ook in gesprek met de Port of Amsterdam om hun aanwezigheid daar te versterken”, aldus Sirag. “We ontwikkelen verder plannen om Amsterdam te positioneren als een ideale bestemming voor superjachten in Noord-Europa en in de Baltic, een bevestiging van onze reputatie als Yacht Valley.” hollandyachtinggroup.com 39 Wie bouwt expeditiejacht Vripack? De grote vraag is: wie gaat het door Vripack ontworpen expeditiejacht M5 bouwen? Het Friese ontwerpbureau geeft al veel prijs over het (zeer huiselijke) interieur. Ook de maten zijn bekend, maar dus nog niet de uitverkoren werf. Centraal staat het gebruik van natuurlijk licht in een interieur dat de atmosfeer van een beachhouse moet uitademen, precies de sfeer waar een Zuid-Amerikaanse familie zo van houdt. Het expeditiejacht wordt 37,7 meter lang, 9 meter breed en heeft een diepgang van 2,5 meter. Het is een waterverplaatsend jacht, waarvan in- en exterieur door Vripack is ontworpen, en ook de naval architecture is van de hand van het Friese bureau. De ontwerpers van Vripack hebben vele uren gestoken in het selecteren van het perfecte hout, steensoorten en textiel voor dit globetrottende jacht. De opdrachtgevers hebben een sportieve outdoor levensstijl. Kite surfing is een passie van de gehele familie. Er moet ruimte zijn voor een yoga workout ‘s morgens, ontbijt op het achterdek, gevolgd door kiting vanaf het achterschip. “Na zorgvuldige weging van het gebruik van het jacht overdag en ‘s avonds, hebben we gekozen voor gebruikt eikenhout uit pakhuizen in NewYork voor de vloeren. Het geeft het jacht onmiddellijk de persoonlijkheid die je nooit kunt krijgen als je nieuw materiaal gebruikt”, aldus Marnix Hoekstra, creative director bij Vripack. “Onze interieurs staan in het teken van licht en donker en de speelse balans daartussen. We hebben de lichte sofa’s, ontworpen door Piet Boon, gecombineerd met een centraal trappenhuis, waarvoor beton en en matzwart staal wordt gebruikt.” Vripack wil uitsluitend natuurlijk textiel toepassen, zoals zijde en wol en een mix daarvan. “De sfeer konden we heel goed overbrengen met onze Virtual Reality tool, waardoor de familie een duidelijk idee kon krijgen hoe hun zeegaande huis er uit zal zien en voelen.” www.vripack.com nieuws van Nederlandse jachtwerven juni 2018
40 Online Touch Home