13

met houten dek komt ook voor en die variant bouwt Doomernik graag. Op de voorgrond de mal van de binnenschaal van de Draak, erachter een rompmal. Links een dekmal en een 8 Meter. “Zo’n houten dek maakt het een iets exclusievere, stijlvolle boot. Een boot voor de echte ‘yachtsman’ die uitstraling waardeert en tegelijkertijd fanatiek wedstrijdzeiler is. Een houten dek zorgt voor meer stijfheid van de boot. Een gewichtsnadeel is er niet. Wij maken een uitgekiende constructie met minimaal gewicht en maximale vormstijfheid.” Voor de productie van de buiskap heeft Doomernik een speciale productietafel. “Die heeft precies de vorm en zeeg van het dek. Met CNC gefreesde en ‘gevacumeerde’ componenten kunnen we 70 procent van de kajuit voor-produceren en het geheel wordt spanningsloos op de romp gezet. Het gaat van bouwen naar assembleren en dat scheelt flink in de doorlooptijd.” ‘Wat Anne Wever deed, wilde ik ook: boten bouwen’ Laag voor laag Niettemin blijft de bouw van een Draak zoals Doomernik het doet arbeidsintensief handwerk. Bewust, want kwaliteit staat voorop en de klantenkring wil geen productieboot. Voor de productie van de buiskap van de Draak heeft Doomernik op een speciale tafel. Snelle romp Kort na de voornoemde Dragon Gold Cup begon Doomernik ook nieuwe Draken te bouwen, op basis van Börresen rompen uit Denemarken. Hoewel de Draak een internationale eenheidsklasse is, bestaan er onderling verschillen. Sommige exemplaren zijn sneller dan andere. Onder aanvoering van gerenommeerd Draak-zeiler Pieter Heerema werd in de jaren negentig een nader onderzoek uitgevoerd naar die snelheidsverschillen. Doomernik: “We hebben bondsmeter Ward Walter schepen IMS laten meten, wat met geavanceerde computerapparatuur gebeurde. De resultaten zijn één-op-één geplot en over een tekening gelegd met de toleranties - minimum- en maximummaten - van de Draak-romp. Er bleken inderdaad verschillen in de rompen te bestaan. Met de verzamelde gegevens is André Hoek aan het rekenen geslagen en het resulteerde in zeven rompontwerpen. Daarvan heb ik de snelste versie gekozen en die CNC laten uitfrezen, wat medio jaren negentig nog tamelijk revolutionair was. Het was een bewezen snelle romp, die ik nog steeds gebruik voor de bouw van Draken.” Houten dek De Draak werd in 1929 ontworpen door de Noor Johan Anker. Een slank schip met forse overhangen, in de traditie van de Scandinavische scherenkruisers. Van 1948 tot 1972 was het een olympische klasse. Aanvankelijk werd de boot alleen in hout gebouwd, later werd kunststof toegestaan. De combinatie polyester romp Doomernik: “Een Draak staat hier vier weken in de mal, omdat wij de romp laag voor laag opbouwen. We verwerken vinylester; epoxy is niet toegestaan volgens de klassenregels. Als de rompschaal helemaal in de mal staat, laten we de gietijzeren kiel erin zakken. Die wordt aan de bovenkant afgedicht met romplaminaat. Ook leggen we een laminaat op de hartlijn. Dat laatste is niet nodig voor de constructie, maar om te voldoen aan de klassenregels. Qua gewicht moet het overeenkomen met een houten kielbalk.” De Draak is een zware boot en het laminaat heeft een gewicht van 12 kg/m2 , even zwaar als de houten variant. De opbouw van het laminaat (voorheen van High Modulus, nu Gurith) is het geheim van de smid. De Draak-romp wordt zorgvuldig opgebouwd in de mal. 13 Jachtbouw Nederland 2 april 2018

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication