15

Eindproduct: de kuip van de Draak met veel trimfuncties. was nieuw voor ons. Dus heb ik er een expert bijgehaald, Teun de Vries, een ware ‘infusie-Einstein’. Hij heeft het infusieproces geoptimaliseerd en tekeningen gemaakt waar de leidingen en injectoren moeten zitten. We doen simulaties in de computer en doen vacdrop-tests.” Met de mallen kwamen ook zes door Hallspar gemaakte carbon masten mee, deelbaar, zodat ze in een container passen. Stalling, onderhoud, reparaties en restauraties zijn andere activiteiten van de werf, naast de nieuwbouw. Voor dat laatste staat een klassieker 8 Meter in de hal. Massaproductie is aan Doomernik niet besteed, zoveel is duidelijk. Liefde voor mooie boten en ambachtelijke werken staan voorop. Gevraagd naar zijn toekomstverwachting meldt Doomernik dat hij met optimisme vooruit kijkt en nog voldoende markt ziet. “We kijken ook naar custom nieuwbouw. Ik zou er graag een exclusieve daysailer bij doen, geheel naar mijn eigen maatstaven. Wordt dus vervolgd!” www.doomernikyachts.nl Klasseregels Draak Een Draak moet voldoen aan de volgende specificaties om deel te mogen nemen aan internationale wedstrijden: Lengte: Breedte: Diepgang: Genua: Spinnaker: 8,90 m. 1,95 m. 1,20 m. Waterverplaatsing: 1700 kg Grootzeil: 16 m² 11,7 m² 23,6 m² 15 Klaas Ruigewaard is met zijn Ruighevaert (NED 390) een van de 148 leden van de Nederlandse Draken Club. De boot, met polyester romp en houten dek, is bouwnummer 24 van Doomernik Yachts, gebouwd in 2008. Jachtbouw Nederland 2 april 2018

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication