21

Een Van der Valk Flybridge, de 24,60 meter lange en 6,25 meter brede Versailles. Het aluminium motorjacht is volledig in eigen huis ontwikkeld. Met drie Volvo Penta D13-800 13,0 l. 6 cilinder diesels haalt de boot een top van 26,7 knopen. Het schip heeft een modern uiterlijk, maar een Victoriaans interieur. Tijdloze ontwerpen Van der Valk werd groot met kruisers voor binnenwater, met als productiepiek 55 schepen per jaar! De modellen zijn geëvolueerd van boten voor de rivieren tot zeegaande jachten die meer en meer custom built worden. De maximale lengtemaat die de werf bouwt is 40 meter en dat is gerelateerd aan de breedte van de sluis in de aanpalende arm van Bergsche Maas. Thans bestaat de reeks uit de Aft Cabin, Flybridge, Wheelhouse, Raised Pilothouse, Explorer en de bovengenoemde BeachClub. De BeachClub is een ontwerp van Cor de Rover; de Raised Pilothouse, Explorer en Expedition zijn van de hand van Guido de Groot en de Aft Cabin en de Flybridge zijn in eigen huis vormgegeven door Wim van der Valk en jachtarchitect Leen Moerkerk. Het zijn moderne, tijdloze ontwerpen. Er zijn ook nog concepten, waaronder de Expedition. Daarmee haakt de werf in op de toenemende vraag naar dit scheepstype. Het werfcomplex omvat zes hallen, waarvan de laatste vorig jaar in gebruik werd genomen. Deze hal heeft 14 meter werkhoogte onder de kraanbaan. De montage van hoge onderdelen, zoals een radarbeugel, kan hierdoor binnen gebeuren. In een van de hallen is een spuitcabine, waar interieurdelen en mastonderdelen in eenzelfde kleur worden gespoten. Een kleurafwijking van bijvoorbeeld een radardome wordt zo gecorrigeerd. Het casco van een 32 meter lange Raised Pilothouse krijgt vorm. Foto Laurens van Zijp Marketing manager Yoeri Bijker: “We doen vijf, zes projecten per jaar.” Foto Laurens van Zijp Nieuwbouworders Dit voorjaar worden twee nieuwbouworders opgeleverd: een 23 meter Flybridge en een 26 meter Raised Pilothouse. Voorts is het casco van een 32 meter lange Raised Pilothouse in aanbouw, een custom made opdracht van een bestaande klant. In de nieuwe Hal 6 staat bouwnummer 2 van de Explorer, die met anderhalve meter wordt verlengd. Verder krijgt een bestaand jacht van een Deense klant een nieuw teakdek aangemeten. Planning is het sleutelwoord om de productieflow voor de 45 vaste medewerkers gaande te houden. Bijker: “We doen op jaarbasis doorgaans vijf, zes projecten, dus het is wel goed te organiseren. Wat materialen betreft hebben we een grijpvoorraad en de rest wordt ‘just in time’ aangeleverd door onze vaste leveranciers. Die werkwijze is een tweede natuur geworden, ook al omdat we het zo lang doen. Onze efficiëntie zit ‘m ook in het feit dat we alles in huis kunnen doen en het tijdsperspectief kunnen beheersen.” www.wimvandervalk.com Lange historie, veel schepen De broers Wim en Gijs van der Valk rolden min of meer toevallig in de jachtbouw. Ze waren werkzaam in het Westland en bouwden voor privégebruik een tuindersvlet om tot pleziervaartuig. Daar kregen ze veel reacties op, waarna ze uiteindelijk een kruisertje van 7 meter bouwden. Dat was de start van hele reeks kruisermodellen die tot het canon van Nederlandse watersportvloot mogen worden gerekend. Vorig jaar, in 2017, vierde Wim van der Valk Shipyard het 50-jarig bestaan. In die vijf decennia zijn 1400 schepen gebouwd, inclusief casco’s. De 11.60 is met 300 exemplaren tot dusver het grootste succesnummer gebleken. Andere bekende modellen zijn de Royal, Falcon, Superfalcon, Vitesse (in aluminium) en de Continental. Terwijl Gijs uiteindelijk zijn eigen werf begon en doorging met het bouwen van de Valkkruiser, legde Wim zich toe op grotere schepen en de internationale markt. Anno 2018 staat Wim (72) nog steeds aan het roer van Van der Valk Shipyard. Hij is betrokken bij de dagelijkse leiding en alle ontwikkelingen binnen het bedrijf. 21 Jachtbouw Nederland 2 april 2018

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication