HISWA Amsterdam Boat Show: een sloepenmekka De HISWA Amsterdam Boat Show (7-11 maart) was een waar sloepenmekka. In het RAI-complex was een uitgebreid aanbod te vinden, met een reeks primeurs, vooral van Nederlandse werven. In de haven achter het beursgebouw, waar ook de nieuwe entree was, lagen ook sloepen in het water. Naast de sloep was ook de tendersloep goed vertegenwoordigd, feitelijk een sloep in een modern gestileerd en snel jasje. Ook de cruiser valt in dit segment. Onder meer waren van de partij: Antaris, Bola Maritiem, Bobsloepen, Interboat, iSloep, Jachtwerf de Jong, Jan van Gent, Lekker, Lillebror Marine, Long Island, Maril, Makma, Menken Maritiem, Oudhuijzer, Plevier Watersport, Prins Watersport, Seafury, Stormer Marine, Timeless Yachts, Van Vossen, Waterdream en Zarro Dutch Quality Boats. Een greep uit het aanbod: water. Met de twee uitvoeringen en vele opties is dit model uitgegroeid tot een karakteristieke vlet met klassieke uitstraling. www.jachtwerfdejong.nl 36 Evens Design uit Maasbracht zet hoog in: de botenbouwer wil samen met leverancier van elektromotoren Creusen uit Roermond het taboe rond elektrisch varen doorbreken. Dat moet gebeuren met een serie elektrische sloepen van aluminium: RoyalDutch 600E, 700E en 800E. Daarnaast wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een snelle elektrische Royal Dutch 750E Sport, die een snelheid van 50 km/uur kan halen. www.evensdesign.nl Maril, onderdeel van Aquatec Industries uit Woudsend, waartoe ook Antaris en Makma behoren, presenteerde op de HISWA de nieuwe sloep Maril 7NXT. Ook hier een deurtje in de spiegel van de boot om soepel op het geïntegreerde zwemplateau te kunnen stappen. Wat volgens verkopers vooral dames zeer belangrijk vinden: een afsluitbare toiletruimte voorin de sloep. De 2,85 meter breedte van de 7,50 meter lange 7NXT, gecombineerd met het vlakke onderwaterschip, zorgen volgens Maril voor veel stabiliteit en vaarcomfort. De 7NXT heeft een steilsteven met een rvs boegstrip en een in de romp verzonken kabelaring. www.maril.nl De 7,5 en 10 meter Danko naast elkaar op de HISWA in Amsterdam. Enkhuizensloep uit Enkhuizen had een HISWA-primeur met de Enkhuizen 744 Cruiser met vaste kajuit. De boot is gebouwd op het onderwaterschip van de Enkhuizen 744 Tender. De cruiser heeft slaapgelegenheid inde kajuit en een volwaardig toilet. De kuip biedt plaats aan maximaal 8 personen. De stuurpositie kan naar keuze achterin (zoals bij de sloepen en tenders) of tegen het kajuitschot worden geplaatst. De cruiser is ontworpen door ‘huisarchitect’ Jan-Pieter Vredeveld. www.enkhuizensloep.nl De De Jongvlet 7.50 van Jachtwerf De Jong uit Joure vormde op de beurs een mooi contrast met de vele geëxposeerde sloepen van aluminium en polyester. De romp van de vlet is van massief teakhout, overnaads roodkoper geklonken. De eerste De Jong 7.50 ging ruim twintig jaar geleden te Lekker Boats, een pril merk dat door twee Nederlanders die in Australië wonen is bedacht, zoekt het in robuuste aluminium Damsko sloepen van 7,5 en 10 meter lengte, die keihard (80 km/uur) kunnen varen. Opmerkelijk is de zeeg, met een lichte verhoging aan de voorzijde. De boten worden in Nederland gebouwd. Meindert Wolfraad en Daan Meyer ontwikkelden Lekker Bikes voor de Australische markt en verkochten die fietsen ook met succes op de Nederlandse markt. Daarmee vergaard kapitaal werd in de ontwikkeling van de sloepen gestoken. Een aantal vaart reeds in Australië en nu dan ook in Nederland. De sloepen zijn zelflozend en voorzien van een inboard Mercruiser diesel. Het onderwaterschip heeft in de neus een diepe V-bodem, die verder doorloopt naar de achterkant van de boot. Dit zorgt er volgens de bouwers voor dat de golven beter ‘gesneden’ worden, ook wanneer de boot met 80 km/u vaart. De nieuwste editie van de Damsko sloep heeft een cabin met daarin een toilet en een rondzit die is om te bouwen naar een slaapplek voor 2 personen. www.lekkerboats.nl Jachtbouw Nederland 2 nieuws van Nederlandse jachtwerven
37 Online Touch Home