Jachtbouw Nederland 2 nieuws van Nederlandse jachtwerven Technische specificaties Sturiër DME 60 Lengte: 18,35 m. Breedte: 5,50 m. Diepgang: 1,60 m. Waterverplaatsing: 60 ton. CE-klasse: A. Motor: 2 x Caterpillar 270 pk/2300 rpm. Kruissnelheid: 9 knopen Motor (Sport): 2x Volvo Penta 715 pk/2500 rpm. Kruissnelheid Sport: 15 knopen. Een artist’s impression van de Sturiër DME 60. Nieuwe modellen van 100-jarige Sturiër werf Sturiër Yachts in Stavoren heeft een nieuwe lijn toegevoegd aan de bestaande modellenreeks: de Sturiër Dutchman Explorer, kortweg DME. Een stoer trawlerjacht voor de langere afstand, met kenmerkende lijnen, een rechte boeg en een riante flybridge. 40 Het schip is ontworpen door René van der Velden, in nauwe samenwerking met de werf. “Dit is een internationaal schip”, aldus directeur Auke van der Werff, “we mikken hiermee op een andere markt; voor de klant die ook in vaargebieden buiten Noordwest-Europa vaart.” Er zijn drie varianten: 60, 70 en 80 voet, zowel waterverplaatsers als halfglijders. Ze worden dubbelschroefs geleverd met standaard Volvo Penta motoren. Een enkelschroef uitvoering met hybride voortstuwing is ook mogelijk. Het tekenwerk is klaar en het eerste schip, een 60 voeter, is volgens Van der Werff al verkocht. De werf heeft overigens meer orders: er zijn momenteel vier exemplaren van de nieuw ontwikkelde Sturier OC 565 in aanbouw. Dit jaar viert de werf het 100-jarig bestaan. In 1918 nam grootvader Auke van der Werff een houtbouwwerf over waar onder meer Staverse Jollen werden gebouwd en schakelde over op staalbouw. Na de oorlog begon de Scheepbouwwerf Stavoren ook recreatievaartuigen te bouwen. Met de Staverse Kotter als groot succesnummer. Sinds 1996 is kleinzoon Auke eigenaar en hij richt zich onder de naam Sturiër Yachts volledig op de nieuwbouw en het onderhoud van jachten. www.sturieryachts.nl Waarschip-racer wil hoge ogen gooien Pelzer Yacht Design ontwierp de Waarschip W36 Worlds 2018 Edition. Schipper Erik van Vuuren wil daarmee het wereldkampioenschap zeezeilen winnen, dat van 12-20 juli wordt gehouden voor de kust van Scheveningen. De 10,95 meter lange ‘flushdeck-racer’ is een volledig Nederlands product, waarvoor vakspecialisten in een projectteam hebben samengewerkt. De boot is gemaakt van FSC gecertificeerd hout dat door middel van een nieuw procedé wordt bewerkt met afbreekbare kunsthars en vervolgens kort in de oven wordt ‘afgebakken’ voor extra stijfheid. Door de houtsoort en de natuurlijke vezelstructuur, samen met afbreekbare (biologische) kunsthars is dit materiaal volgens de bouwers lichter, sterker en duurzamer dan regulier composiet of carbonmaterialen. “Een nieuw topmateriaal voor het bouwen van schepen dat sterk, duurzaam en herbruikbaar is”, aldus Van Vuuren, die tevens de initiator is van de W36. Nautisch Centrum Delfzijl bouwt de boot. De Vries Sails is gekozen als zeilmaker voor het project; de zeilen worden gemaakt in Carbon Black Uni Titanium. Een van de sponsors is DGN Retail, moederbedrijf van de bouwmarkten Hubo en Multimate. www.w36.international.nl Toeleverende bedrijven: Boeg Nautic (alu en rvs werk), Ceilidh Composites (mast en giek), Harken (beslag), Magic Marine (kleding), NKE (instrumenten), Peltzer Performance Design (ontwerp), Schuttelaar (publiciteit), UK/De Vries (zeilen) en Yibbs (marketing) Technische specificaties Waarschip W36 Lengte: 10,95 m. Breedte: 3,57 m. Diepgang: 2,11 m. Waterverplaatsing: 535 kg. Zeilopp. a/d wind 70 m2 Zeilopp. voor de wind 136 m2 Wat opvalt is het flush deck (geen opbouw). Daarvoor is gekozen om een ideaal werkdek voor bemanning te krijgen.
41 Online Touch Home