7

Voorbode van nieuwe plannen: de 55 meter Bluebird. 7 zeggen een houten kiel, spanten en stringers met stroken watervast hout waarover glasvezel als buitenhuid is aangebracht. “Hout vraagt inderdaad een andere werkwijze ten opzichte van staal”, bevestigt Bais desgevraagd, “bij een stalen lijnenplan is de binnenkant de vorm van de boot; bij een houten lijnenplan is dat de buitenkant. Het kan zomaar 5 cm schelen, dus daar moet je rekening mee houden.” De stijl van de Cyclone is ronduit marine-achtig, een wens van de klant. Het schip is een halfglijder, goed voor 20 knopen topsnelheid. Klassieke stijl Een scherp contrast met de hoekige lijnen van de Cyclone vormt de 125-voets Soprano, met stalen romp en aluminium opbouw, die in 2017 bij Hakvoort in Monnickendam te water ging. Een ontwerp van Diana Yacht Design, in nauwe samenwerking met de werf en interieurontwerper Felix Buitendijk. De klassieke ronde spiegel en de waaiersteven zijn duidelijk geënt op andere ontwerpen uit het portfolio, zoals de Pamela V en de Heliad II. Want zoals er vraag is naar het ultra-strakke uiterlijk van de Cyclone, zo blijkt er nog altijd een markt te zijn voor de klassieke stijl. Bais: “Het is tijdloos en dat maakt het mooi. Vergelijk het maar met auto’s; sommige worden klassiekers door hun tijdloze stijl; andere raken gedateerd.” Techniek van nu De klassieke stijl wordt wel gecombineerd met hedendaagse techniek. Onder de retro-look van de Soprano zijn veel bergplaatsen gemaakt voor speelgoed als tenders, jetski’s en surfplanken. Het blijkt een toenemende klantenwens: veel tenders aan boord. “Superjachten zien er schitterend uit met alle luxe en comfort”, zegt Bais ernstig, “maar we mogen nooit vergeten dat deze schepen op volle zee varen en tegen ruwe omstandigheden bestand moeten zijn. Zo is er een ontwerp van ons, dat gebouwd is door Hakvoort, ooit door een enorme golf geraakt. Het maakte 45 graden helling, maar bleef overeind. Alle regelgeving is dus niet voor niets. Boven de 500 GT is het berekenen van de lekstabiliteit verplicht; wij rekenen ook al onze andere ontwerpen door. Dat zit in ons systeem.” Markt ongewis “De markt blijft ongewis”, antwoordt Bais, gevraagd naar de toekomstverwachting, “de klanten zijn veel kritischer geworden. Het is zaak flexibel te zijn, spreiding over meer werven te zoeken en kleinere opdrachten niet uit de weg te gaan. Wat ons bureau betreft ben ik optimistisch. We bestaan al lang, hebben een mooi portfolio, een groot netwerk en hebben onze marketing op orde. Op deze nieuwe locatie kunnen we vol vooruit!” www.dianayachtdesign.nl Hans-Maarten Bais: “Ons bureau heeft korte lijnen.” Foto Laurens van Zijp Jachtbouw Nederland 2 april 2018

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication