9

Superjachtwerf Oceanco in Alblasserdam heeft met de Black Pearl weer een hoogstandje geleverd. Het 106 meter lange zeilschip met DynaRig is afgelopen maand na proefvaarten aan de eigenaar opgeleverd. Voor de realisatie is een lange weg afgelegd. Black Pearl met DynaRig van Dykstra Naval Architects: De Black Pearl is een imposante verschijning. Let op de bijzondere neus. Foto Kees Torn. Hoogstandje van Oceanco Dykstra Naval Architects, en dan met name oprichter Gerard Dijkstra (74), werd in een vroeg stadium ingeschakeld voor het realiseren van een DynaRig op de Black Pearl. In 2004 ging Gerard Dijkstra officieel met pensioen, maar op het bureau wordt de grap gemaakt dat hij jaarlijks afscheid neemt van het in 1969 door hem opgerichte bedrijf. Het basisidee voor het DynaRig is van de Duitse ingenieur Wilhelm Prölß, die het in de jaren 60 van de vorige eeuw ontwikkelde met het oog op de vrachtvaart. Het kwam echter nooit van de grond. De Amerikaanse durfkapitalist Tom Perkins (1932-2016) durfde het aan het zeilsysteem toe te passen op zijn Maltese Falcon, die in 2006 in de vaart kwam. Gerard Dijkstra deed er met zijn team vijf jaar tijd over om het DynaRig verder uit te werken en verbeteren. Het leergeld dat daarmee is betaald (90.000 uur ontwikkeling en research) kwam nu van pas, want de Black Pearl is pas het tweede schip dat met dit geavanceerde zeilsysteem is uitgerust. Roterende masten De drie niet gestaagde carbon masten kunnen roteren. Vierkant getuigd, maar zonder dat er een opening tussen de zeilen is. Het zeilrendement verdubbelt door dit enorme aaneengesloten vlak. Dankzij speciaal ontwikkelde software kan in theorie één persoon het schip zeilen. De zeilen kunnen in slechts zeven minuten tijd volledig worden uitgezet; overstag gaan duurt anderhalve minuut. Het DynaRig van de Black Pearl is gebouwd door Magnum Structures in Portsmouth (VK). In de tuigage zijn op tal van plaatsen optische sensors aangebracht, waarmee data over de belasting worden verzameld. Zeilen met zonnepanelen Was het voor de opkomst van de stoommachine vroeger niets bijzonders als een zeilschip zonder motor de oceaan overstak, tegenwoordig is dat met alle technische voorzieningen aan boord zeer lastig. De Black Pearl kan dat, doordat de helft van het totale oppervlak van 2877 vierkante meter zeil is voorzien van flexibele zonnepanelen. Als de vaart er met gehesen zwarte dacron zeilen in zit - de Black Pearl kan zeilend 30 knopen halen - gaat bovendien de schroef in regeneratiestand en wekt stroom op. Een na grootste Met een lengte van 106 meter is de Black Pearl momenteel het een na grootste zeiljacht ter wereld. Het moet alleen de A, een bijna 143 meter lange driemaster van de Russische miljardair Andrey Melnichenko, boven zich dulden. Opmerkelijk dat dit door Philippe Starck ontworpen schip eerst ‘White Pearl’ heette. De Black Pearl is echter veel meer een zeilschip dan de A, dat ook wel wordt aangeduid als ‘sail-assisted motor yacht’. Overigens was het zeilconcept van de A ook in handen van Dykstra Naval Architects. Zoals het vaker met dit soort superjachten gaat, worden uit het oogpunt van discretie jegens de klant weinig (technische) details verstrekt. Maar al surfend over het internet De in 2006 in de vaart gekomen Maltese Falcon is het eerste zeiljacht met het door Gerard Dijkstra doorontwikkelde DynaRig. Het zeiloppervlak is 2400 m2 . De romp is van staal, de opbouw van aluminium. Foto Dykstra Naval Architects/Onno van der Wal www.oceancoyacht.com www.dykstra-na.nl www.magmastructures.com www.nuvolari-lenard.com Technische specificaties Black Pearl Romp: Opbouw: Lengte: Breedte: Diepgang: Masthoogte: Zeiloppervlak: Accommodatie: staal aluminium 106,7 m. 15 m. 6,8 m. 3 x 75 m. 2877 m2 6 hutten, 12 gasten Motor: 2 x MTU 12V2000M72, elk 1450 pk Snelheid (motor): 17,5 knopen Snelheid (zeil): Tonnage: tot 30 knopen 2986 GT Ontwerp exterieur: Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard Ontwerp interieur: Ken Freivokh Design / Nuvolari Lenard / Villate Design Naval Architecture: Oceanco / Dykstra Door Rens Groenendijk valt er toch heel wat informatie te vinden. Zo heeft het Italiaanse ontwerpbureau Nuvolari Lenard trots een aantal artist’s impressions van het interieur op zijn website gezet. Oogt het schip van buiten modern, het interieur staat daar haaks op. Het is voor overgrote deel in Lodewijk XVI (Louis Seize)-stijl en er zijn delen ingericht in de sfeer van Art Deco. Nuvolari Lenard claimt overigens ook de aparte vormgeving van de waaiersteven, die toch een maximale lengte van de waterlijn biedt. Op internet wordt veelvuldig als opdrachtgever de Russische miljardair Oleg Leonidovich Burlakov genoemd. Dat past duidelijk bij de zilveren roebel met de beeltenis van Nicolaas II, de laatste Russische tsaar, die onder de mast is gelegd. Een oude traditie, die het schip geluk moet brengen. 9 Jachtbouw Nederland 2 april 2018

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication