12

MET HET VELE GLAS EN DE KARAKTERISTIEKE STRAKKE VORMGEVING DOOR DE FRANSE DESIGNER PHILIPPE STARCK IS DE VENUS EEN NOG ALTIJD IN HET OOG LOPENDE VERSCHIJNING. SOMMIGEN ZIEN IN DE OPBOUW DE LIJNEN VAN DE EERSTE IPHONE. DOOR DE RAMEN VAN DE BRUG ZIJN BIJ HET INZOOMEN ZEVEN IMAC COMPUTERS VAN APPLE TE ZIEN. Foto Feadship “Feadship speelt een leidende rol in de jachtbouw, dus er wordt van ons verwacht dat wij ook vooroplopen met innovaties. Klanten waarderen dat en komen soms zelf ook met ideeën”, vertelt Ronno Schouten, hoofd van de ontwerpafdeling. “Naast design en engineering is R&D een belangrijke afdeling binnen De Voogt. We doen veel onderzoek.” TOEPASSING VAN GLAS De toepassing van glas is daar een voorbeeld van. Iedereen kent de verrassende vormgeving van de Venus, uit 2012, het jacht van wijlen Apple topman Steve Jobs. Overigens noemt men bij Feadship zelf nimmer namen van klanten. Discretie is in dit metier vanzelfsprekend. De Venus heeft een doorlopende raampartij in de romp die zich uitstrekt van midscheeps tot de boeg en ook de brug is een en al glas. Een misschien nog wel opzienbarender toepassing van glas is te vinden in de Savannah uit 2015. Het glas in de scheepswand loopt door onder de waterlijn, waardoor je vanuit de ‘Nemo Room’ uitzicht hebt op het onderwaterleven. “Dat glas bestaat uit twee lagen van 50 mm dikte elk, met een ruimte ertussen die gevuld is met gas”, licht Schouten toe. Gevoelsmatig is glas onder water het laatste wat je wilt op een zeegaand schip, maar constructief blijkt het dus te kunnen en het heeft bovendien de goedkeuring van keuringsbureaus als Lloyd’s. Hoe dan ook een topprestatie in engineering. Dat geldt trouwens ook voor het zwembad op de Faith, waarvan de bodem uit glas bestaat. Zo heeft de ondergelegen beach club een bijzondere lichtinval. Het zijn voorbeelden van de onwaarschijnlijke uitdagingen waarvoor De Voogt NA zich gesteld ziet. “Het gebruik van glas aan boord kun je gerust een trend noemen”, vervolgt Schouten. “Op de jachten die wij momenteel bouwen, komen glaspanelen van vloer tot plafond. Voor constructief glas zijn geen kozijnen meer nodig en we kunnen zelfs ronde raampartijen maken. De ramen worden eerst op voorspanning gebracht, want glas kan wel druk opvangen, maar geen trekkrachten.” IN 2018 KWAM DE ANNA IN DE VAART, MET 110 METER LENGTE VOORLOPIG HET GROOTSTE FEADSHIP JACHT. DE VOOGT VERZORGDE DE NAVAL ARCHITECTURE. HET EXTERIOR DESIGN IS VAN MICHAEL LEACH DESIGN; HET INTERIEURONTWERP VAN BRIAN J. MCCARTHY /MICHAEL LEACH DESIGN. Foto Feadship 12 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication