21

KORT NIEUWS Elektrisch varen met Exalto Technische groothandel Exalto heeft in eigen huis een elektrisch voorstuwingsysteem ontwikkeld onder de naam Hollex Electric Propulsion. De in Nederland geproduceerde Hollex EP-motoren van 4,0 kW, 7,5 kW en 10,0 kW drijven de schroefas direct aan. Henk-Jan Tolsma is bij Exalto de productspecialist op dit terrein. “We mikken hiermee op de vervangingsmarkt, maar het systeem is ook voor nieuwbouw zeer geschikt. Losse componenten van elektrische voortstuwingssystemen verkopen wij al jaren. De kennis en ervaring die we in huis hebben, maken het mogelijk een complete elektrische aandrijflijn aan ons leveringsprogramma toe te voegen.” “Een belangrijk verkoopargument is dat we de installatie geheel op de wensen van de klant af kunnen stemmen. Het advies over de keuze van de juiste componenten wordt nogal eens onderschat. Wil de klant heel de dag gaan toeren, of maakt hij of zij alleen korte tripjes, wordt er gevaren op groot open water? Op basis van het gebruik kan je dan het juiste type accu adviseren. We kijken ook naar de beschikbare ruimte voor de accu’s en de gewichtsverdeling.” In de vervangingsmarkt worden diesels regelmatig vervangen door elektromotoren. “Wij kunnen op basis van het gewicht Vetus D-Line voor waterverplaatsers Met de nieuwe Vetus D-Line common-rail dieselmotor, gebaseerd op common-rail industriemotoren van Deutz met ECU motormanagement, wordt gemikt op waterverplaatsende schepen. De 140 pk 4 cilinder motor (4.040 cm3) maakt weinig toeren (max. 2.400 omw./min.), prettig bij het afleggen van lange afstanden. Het hoge vermogen en dito koppel maken de diesel zeer geschikt voor power hydraulica. De motor, die voldoet aan de laatste RCD II emissie-eisen, heeft een CAN bus systeem volgens SAEJ1939 protocol, maar werkt ook met NMEA 2000. Net als de huidige M-Line motoren is ook de D-Line uitgevoerd met een watergekoelde bovenkap. www.vetus.com van het schip, de lengte van de waterlijn en het toerental berekenen of de schroef bij het systeem past, of dat de spoed iets verzet moet worden”, aldus Tolsma. Vooralsnog zijn de motoren gericht op het voorstuwen van sloepjes, kajuitbootjes en kleine zeilboten. “Er staat ook een 20 kW op ons programma, maar de ontwikkeling daarvan duurt nog even.” En de naam Hollex, waar komt die vandaan? Tolsma: “We voeren een hele reeks eigen producten onder die naam, het is simpelweg de samentrekking van Holland en Exalto.” www.exalto.nl Boot Holland Volgens het persbericht van de organisatie was Boot Holland 2019 een succes, waren bezoekers tevreden over het aanbod en deden standhouders goede zaken. Zo verkocht Vedette op de eerste dag een schip en ook Rivéra Nautic, dealer van Maxima sloepen en tenders, verkocht boten. Wie over de beurs liep, zag echter ook een ander beeld; een ruim ingedeelde beursvloer, met onder andere twee skûtsjes en een statenjacht als aardige vulling. De steiger met stalen motorboten oogde kleiner en telde veel gebruikte schepen. Lang niet alle bekende motorbootwerven waren aanwezig, terwijl die wel meedoen aan Motorboot Sneek. Nieuw was het Houseboat paviljoen, een segment dat steeds meer belangstelling kent. De 30e editie van Boot Holland is 7 t/m 12 februari 2020. De organisatie meldt ‘de vernieuwingen en veranderingen in de watersportbranche te blijven volgen om vanuit dit oogpunt de beurs de komende edities verder te optimaliseren en de juiste koers in te zetten’. www.boot-holland.nl JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication