29

KORT NIEUWS MienSkip met naaf-elektromotor zoekt bouwer In 2016 lanceerde de Friese Stichting Elektrisch Varen (SEFF) het MienSkip project. Het idee was: een voordelig te bouwen ontwerp met een elektrische voortstuwing zou het elektrisch varen voor een grote groep watersporters bereikbaar maken. De boot moest vooral de zelfbouwers aanspreken. Het initiatief kreeg veel aandacht en kon op sympathie rekenen, maar.... Tot een stormloop op het MienSkip model heeft het echter niet geleid. Slechts een handvol boten is daadwerkelijk gebouwd. Toch is er sprake van ontwikkeling. Op de afgelopen Boot Holland lag een exemplaar dat een nieuwe motorisering krijgt. “We passen nu de zogenaamde naaf-elektromotor toe”, vertelt ir. Anne van der Meer, SEFF bestuurslid, “die heeft een groter rendement. Hij zit namelijk rechtstreeks op de schroefas, zonder verlies door een tandwielkast. En door het lage toerental is het mogelijk een grotere schroef toe te passen. Deze grote, langzaam draaiende schroef geeft de grootste efficiencywinst. Een ander voordeel: er is minder accucapaciteit nodig.” De naafmotor is doorgerekend door de alumnivereniging Werktuigbouw Principia van de Universiteit Twente, terwijl de boot is gebouwd door het ROC Friese Poort in Leeuwarden. De SEFF heeft een rekenmodel voor elektrisch varen ontwikkeld, SEFF-sim genaamd, waarmee de maximale vaartijd bij een bepaalde accucapaciteit kan worden berekend. De SEFF ging er aanvankelijk van uit dat de zelfbouwers een markt voor het MienSkip zouden vormen. Nu dat niet zo blijkt te zijn, zoekt men een commerciële partij die MienSkip boten wil gaan bouwen. www.seff.nu www.mienskip.nl EEN MIENSKIP CASCO, UITGEVOERD MET NAAF-ELEKTROMOTOR (RECHTS). Foto Laurens van Zijp Nieuwe zonnepanelen van WhisperPower WhisperPower voegt het WhisperSolar 185 Wp All-Black zonnepaneel en twee WhisperSolar Flex panelen toe aan het assortiment zonnepanelen en laadregelaars. Dit met het oog op een steeds groter wordende vraag naar duurzame mobiele energieoplossingen. Volgens WhisperPower levert een paneel als de WhisperSolar 185 Wp in Noord-Europa gemiddeld tussen 700 en 900 Wh per dag, in de periode van april tot oktober; afhankelijk van de temperatuur, zonuren en opstelling van het paneel. Dit is voldoende om een de accu’s van een boot op peil te houden, voor een kleine koelkast, verlichting, waterpomp, telefoon, tablet, laptop, radio en tv. Hoe dichter bij de evenaar, hoe meer zonuren, hoe hoger de opbrengst zal zijn. De WhisperSolar 185 Wp is een in Europa geproduceerd zwart zonnepaneel opgebouwd uit hoogwaardige monokristallijne zonnecellen met een hoge lichtgevoeligheid. Daardoor brengen ze ook bij weinig licht nog energie op. Het paneel zit in een zwart geanodiseerd aluminium dubbelwandig frame met gaten voor de afwatering dat middels bijpassende bevestigingsconsoles stormvast kan worden gemonteerd. Het geharde glas maakt het paneel slagvast en stijf. WhisperPower geeft 20 jaar garantie op het paneel. Er kunnen meerdere panelen parallel of in serie geschakeld worden om aangesloten te worden op een 12, 24 of 48 VDC accu. WhisperPower adviseert de WP Suntrack Pro 80 MPPT (Maximum power point tracking) laadregelaar te installeren tussen het paneel en de accu. Deze zogenaamde MPP tracker optimaliseert de opbrengst van het paneel door het voltage continue aan te passen aan de veranderende omstandigheden (inval zonlicht en temperatuur). Daarnaast fungeert de WP Suntrack als een meer-traps acculader met temperatuurcompensatie die de accu’s snel en veilig laadt. Er kunnen maximaal zes 185 Wp panelen tegelijk worden aangesloten op de Wp Suntrack 80. www.whisperpower.com JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication