34

GEZAAGD MASSIEF HOUT DROOGT OP DE WIND. MACHINES EN HANDWERK Voor het verwerken van het fineer en de samenstelling van de panelen heeft Van Stijn een gespecialiseerd machinepark, dat binnenkort nog wordt uitgebreid. Enerzijds wordt de klant daarmee werk uit handen genomen en anderzijds is het DE VERWERKING VAN FINEER VRAAGT VAKMANSCHAP EN EEN KUNDIG OOG. voor Van Stijn een kwaliteitsbewaking. “Bovendien scheelt het transport en dus uitstoot”, voegt Wijkamp toe, “frezen, lakken, boren, kanten aanlijmen, zagen, we kunnen het allemaal in eigen huis.” Het verwerken van fineer blijft ondanks de geavanceerde machines vooral handwerk, waar vakmanschap voor nodig is. Wijkamp is zuinig op zijn vaklui, al zoekt hij ook jonge mensen die het vak willen leren. “We werken hier als team”, zegt hij waarderend, “we doen het met z’n allen.” De stroken fineer worden op maat gesneden, van een lijmrand voorzien en daarna aan elkaar gelijmd. Vervolgens worden de vellen fineer met het oog op hun merites beoordeeld, vooral op de houtstructuur en kleur. Ook dat is vakwerk wat een geoefend oog vraagt. Wijkamp: “Wij willen altijd weten waar de klant het materiaal voor gaat gebruiken. Wat in het zicht komt te zitten, moet het mooiste fineer krijgen. Voor achterwanden bijvoorbeeld telt dat minder zolang het hout maar geen open gebrek heeft. Door 34 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 zo te werk te gaan, halen wij het hoogste rendement uit ons hout en een optimale prijsstelling voor de klant.” SCHOON WERKEN Lakken is een van de bewerkingen die kan worden uitgevoerd. Dat gebeurt niet met de spuit, maar met een wals. De platen gaan door een UV-lakstraat die lijkt op een drukpers. De lak wordt op de plaat gewalst, wat een gelijkmatige verdeling en dikte van de coating garandeert. Vervolgens wordt de lak UV gedroogd en al of niet geschuurd. “Dat lakken gebeurt zonder oplosmiddel”, benadrukt Wijkamp, “net zoals onze lijmen geen oplosmiddelen bevatten. Het draagt bij aan een schonere werkomstandigheden.” Ook op andere manieren wordt er gelet op ‘schoon’ en ‘groen’. Alle vorkheftrucks rijden elektrisch, de verlichting is in led uitgevoerd en het pand wordt verwarmd met reststoffen van de productie. Andere restmaterialen worden hergebruikt voor pallets.

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication