37

TECHNISCHE SPECIFICATIES FLYER 33 Bernard Menken heeft Flyer Yachts overgenomen, inclusief de mallen en de eerste Flyer 33. Daarmee voegt Menken Maritiem een polyester dagzeiler toe aan het portfolio, dat tot dusverre uit louter motorjachten bestond. De deal werd vorige maand op de HISWA Amsterdam Boat Show bezegeld, op de stand van Menken Maritiem, waar de Flyer 33 ook te zien was. Lengte over alles: 10,10 m. Lengte waterlijn: 8,05 m. Breedte: 2,66 m. Diepgang: 1,35 m. Waterverplaatsing: 2.700 kg. Ballast: 1.050 kg. Ballastaandeel 39%. Aandewinds zeiloppervlak: 46,6 m2. doende voor 12 uur varen DE EERSTE FLYER 33 WERD REEDS IN 2013 GEBOUWD. ALS HET AAN BERNARD MENKEN LIGT, KOMEN ER NOG VEEL MEER BIJ. Menken neemt Flyer Yachts over De Flyer 33 is ontwikkeld door wedstrijdzeiler en consultant Rutger Mohr (oud-Wereldkampioen in de Cadet-klasse). Hij wilde de allerbeste daysailer bouwen en schakelde voor het ontwerp Gerard Dijkstra in. Er werden mallensets gemaakt en de eerste boot werd in 2013 gebouwd door Leen Schaap (Schaap ShipCare) in Lelystad. Helaas overleed Mohr in 2016 onverwacht op 51-jarige leeftijd. Sindsdien lag het project stil. Talitha Mohr, en dat heeft in de overname van het hele Flyer-project geresulteerd.” Talitha Mohr zocht een stabiele partij die de droom van haar man alsnog in vervulling kon laten gaan. “Vanaf het eerste contact voelde het goed.” zegt Talitha. “Bernard heeft een prachtig trackrecord als bouwer en voelt perfect aan wat Rutger met de boot wilde bereiken. We zijn er allemaal van overtuigd dat we over een paar jaar overal in het land Flyers zien varen.” SRI LANKA Menken Maritiem bouwt al 22 jaar bij Neil Fernando in Sri Lanka, waar behalve de pleziervaartuigen ook werk- en reddingboten onder keur worden gebouwd. Menken: “Daar werken we ISO gecertificeerd, dus kwaliteit is gegarandeerd. We gaan vijf boten bouwen, bouwnummers 2 tot en met 6, waarvan vier voor klanten. Die willen we in 2020 opleveren en zeilklaar aanbieden. Door de boot in Sri Lanka te bouwen behalen we een substantieel kostenvoordeel, dat ervoor zorgt dat die mooiere, complexere en duurdere boot niet onbetaalbaar wordt.” Volgens Menken past de daysailer helemaal in zijn portfolio. “De klant is hetzelfde: iemand die geld overheeft voor een mooi schip en lekker comfortabel wil varen. De klant die later tegen mij zegt ‘Ik heb een mooie boot’. Het is het verschil tussen plezier hebben óp een boot of gelukkig zijn mét een boot. Die Flyer heeft een duim-omhoog-effect.” www.menkenmaritiem.nl www.flyeryachts.nl DOOR LAURENS VAN ZIJP BERNARD MENKEN: “DE KLANT IS IEMAND DIE GELD OVERHEEFT VOOR EEN MOOI SCHIP EN LEKKER COMFORTABEL WIL VAREN.” Foto Rens Groenendijk Bernard Menken: “Ik liep rond met het plan om een dagzeiler te ontwikkelen, toen ik via Jan Willem Doeksen van het Flyer-project hoorde. Die boot is precies zo ontwikkeld als onze motorboten: met militaire precisie aan de tekentafel om te zorgen dat alle kinderziektes eruit zijn. En alles is tot in de puntjes ge-engineerd. Doeksen heeft ervoor gezorgd dat ik in contact kwam met de weduwe van Rutger, DE ENIGE FLYER 33 DIE OOIT GEBOUWD IS, WAS OP DE STAND VAN MENKEN MARITIEM OP DE HISWA AMSTERDAM BOAT SHOW TE ZIEN. Foto Laurens van Zijp JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication