4

BOUWNUMMER 300 OP STAPEL BIJ DAMARIN BOUWNUMMER 300 OP STAPEL, DE DAMARIN 732 TENDER. Foto: Laurens van Zijp ‘Een eigen manier van werken’ Bij de Damarin werf staat momenteel bouwnummer 300 op stapel. Het is een tender, die wordt voorzien van een lage opbouw. Ad van Dam (40) vertelt: “We merkten een paar jaar geleden dat er vraag bij klanten ontstond naar een ander type schip dan een sloep. Ze wilden sneller, luxer en meer aanvangsstabiliteit. We zijn toen gaan tekenen in de maat rond 7,50 meter. Zo ontstond onze 732 tender; een modern model met doorgestoken roer en zwemplateau en een royale kuip.” ONDERWATERSCHIP GEOPTIMALISEERD Bij het ontwerp werd ook rekening Voor Ad van Dam en zijn vader Adrie geldt het devies: ‘kan niet, bestaat niet’. Ook zijn ze niet bang om dingen aan te pakken. Die levenshouding heeft mede geresulteerd in een bloeiende werf: Damarin in Gouda. Voor het kleinschalige familiebedrijf zijn sloepen en tenders de kernproducten, al bouwt Damarin ook zeilsloepen en dagzeilers. gehouden met de breedte van 2,50 meter. Dit met het oog op transport over de weg zonder vergunning. Het is tevens een handige boxmaat. Voor de naval architecture van het tenderontwerp werd Studio Delta van Menno van Dijk in de arm genomen. Die heeft het onderwaterschip geoptimaliseerd en voorzien van een concaaf gedeelte in het achterschip, voor een betere aanstroming van de schroef. “De 732 vaart fantastisch”, vervolgt Ad van Dam, “hij loopt hard, zonder trimplaten. We hebben wel het roerblad wat vergroot, om ook bij lage snelheid voldoende roerdruk te hebben. Verder hebben we de sprayrails verbeterd.” Dat laatste kenmerkt de aanpak van de Van Dammen: altijd op zoek naar verbetering, om die vervolgens eigenhandig aan te brengen. Zo heeft Van Dam sr. (72) een aangepast schroefassysteem bedacht. Hij trok de kunststof schroefaskoker door naar buiten en voorzag de as van een V-steun in plaats van de gebruikelijke enkele steun. Het is een steviger constructie die beter te bevestigen is. Een andere aanpassing is de motorkist. Door een brede rand rondom ook beweegbaar te maken, wordt de motor beter bereikbaar bij opening van de motorkist. 4 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication