6

DE VRAAG VAN KLANTEN NAAR MEER LUXE LEIDDE TOT DE TENDER 732. van 80 pk geïnstalleerd; in combinatie met een vierbladsschroef loopt de boot daarmee voluit 32 km/uur. Een frame van schotten en stringers zorgt voor voldoende sterkte van de romp. Voor vermogens tot 52 pk plaatst Damarin Vetus diesels. Voor sterkere motoren kiest de werf Yanmar. “Mooie blokken, goed opgebouwd”, weet Adrie van Dam, die al heel lang technisch materiaal van Vetus betrekt. “Een prima organisatie met uitstekende service.” Op verzoek kunnen de boten worden uitgerust met een hybride of volledig elektrische aandrijving. SUCCESNUMMERS Adrie van Dam begon eind jaren zeventig met de bouw en verbouw van boten en schepen. In 1995 vestigde hij zich als eenmansbedrijf op de huidige locatie, een gebied tussen de gekanaliseerde Hollandse IJssel en de Goejanverwelledijk in Gouda. Twee jaar later vormde hij met echtgenote Greet een vof. Doorgaans blijft de rol van de vrouw in een familiebedrijf onderbelicht, maar het is dikwijls een vitale. “We hebben alle drie onze specialiteit; ik doe de administratie”, zegt Greet bescheiden. In 1999 kwam zoon Ad in de zaak, die van kinds af aan vertrouwd raakte met jachtbouw. De AD EN ADRIE VAN DAM DOEN ALLES ZELF. Foto: Laurens van Zijp werf speelde precies op tijd in op de snel groeiende vraag naar sloepen in de jaren negentig. Het eerste model was de Damar 16, een casco uit Groot-Brittannië, dat werd gevolgd door mahoniehouten sloepen van 6,80 meter uit Turkije. In 1998 liep het eerste model van stapel dat Damarin zelf had ontwikkeld: de Damarin 570. Om kwaliteit te garanderen hield de werf vanaf dat moment alle productie in Nederland. Voor het 640 model kocht Damarin een mal van een Noorse sloep in België, maar die mal werd eigenhandig volledig aangepast. Het resulteerde in een nieuw succesnummer, de Damarin 640 MPV en Cabin in 2001, met de hiervoor genoemde verdiepte voorvloer en goede overnachtingsmogelijkheden. De boten vonden ook aftrek in het buitenland, waaronder Amerika, Duitsland, Frankrijk, Finland en Zwitserland. Met de Damarin 840 Cruiser bracht Damarin in 2007 het voorlopig grootste model uit. Een complete cruiser voor een lang verblijf aan boord. In 2010 volgde de Damarin 840 Xtender. Sinds 2017 is ook de Damarin 642 leverbaar. Een gemodificeerde versie van de 640 sloep, met doorgestoken roer, zwemplateau en gemakkelijke instap. De Damarin 582 is de opvolger van de 580. 6 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2019

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication