11

de modellen van Super Lauwersmeer open voor rondleidingen en proefvaarten. Zo is het jubileumjaar goed voor de marketing voor de Super Lauwersmeer jachten. ONTSTAAN Voor het ontstaan moeten we terug naar het Friese Ee. Daar begon Piet Wouda in 1969 op een boerenerf met het bouwen van stalen boten. Al snel ontstond er vraag naar grotere schepen met opbouw en was de Lauwersmeerkruiser een feit. Later verhuisde de werf naar een ruimere locatie in Westergeest. Een overhangende boeg en scherpe hoeken kenmerkten de stijl van de vroege Lauwersmeerkruisers, die naar huidige maatstaven relatief smal waren. De modellen werden groter en kregen daarom de toevoeging ‘Super’ voor de naam. De favoriete lengtemaat was 11,20 meter. Een groot schip voor die tijd. Behalve motorkruisers bouwde de werf ook rondgejoggelde spitsgatkotters met spitse kont. Een facet werd hét handelsmerk van de werf: kwaliteit. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. OVERNAME HET JUBILEUMMODEL, DE DISCOVERY 47 50TH ANNIVERSARY. Dat jubileummodel heet toepasselijk Discovery 47 AC 50th Anniversary Edition. Het gaat om vijf exemplaren in een gelimiteerde, unieke uitvoering die in 2019 moeten worden besteld. De schepen worden extra luxe uitgevoerd en de meerprijs voor dat jubileumpakket is 50.000 euro. De klant krijgt een vorstelijk aangekleed schip. Met onder andere modern houten lijstwerk voorzien van aluminium inleg. Een keukenblad van Marlan, met anderhalve spoelbak. Een Anniversary-label met de naam van de eigenaar. De vloerverwarming is te reguleren door middel van ruimtethermostaten en het schip heeft een centraal stofzuigersysteem. De kap over de stuurstand is multifunctioneel; met enkele simpele klikken kiest de klant zelf voor een dichte kap, een bimini of cabriolook. Drie ruitenwissers op de ramen van de stuurstand zorgen voor optimaal zicht tijdens regen. De ankerlier, boeg- en hekschroef hebben eigen accu’s, die een volledig elektrische bediening mogelijk maken. Het navigatiepakket van Raymarine bestaat uit een plotter, tridata, marifoon en AIS. Het achterdek, zwemplateau en de traptreden zijn uitgerust met luxe Flexiteek dekken. Naast dit jubileumpakket heeft de klant nog eens keuze uit elf extra opties. Een andere actie is de jubileumtour: in 130 dagen tijd varen de Duitse vertegenwoordigers van Super Lauwersmeer vanuit de thuishaven in Friesland naar Berlijn en weer terug. Onderweg stellen Andreas en Andrea Koch in meer dan zestig havens een van De gebroeders Bastiaan en Louis Jousma groeiden op het Friese Kollum in een watersportgezin; ze voeren veel. Louis deed vakantiewerk op de Lauwersmeerwerf van Piet Wouda en trad er dienst na zijn studie bouwkunde en een verblijf in het buitenland. Uiteindelijk kwam ook Bastiaan, die de HTS autotechniek had gedaan, er te werken. Toen rond de eeuwwisseling Wouda besloot te stoppen waren de broers Jousma logische gegadigden om de werf over te nemen. Ze snapten immers als geen ander wat het Lauwersmeer ‘DNA’ is. Bastiaan en Louis grepen de unieke kans en begonnen de modellen op te frissen. Louis: “Ze mochten wat eigentijdser worden, met modernere materialen en apparatuur. Maar tegelijkertijd ook weer niet té modern, de Lauwersmeer moest wel herkenbaar blijven en we wilden bestaande klanten natuurlijk behouden. We bouwden een eerste schip op eigen risico, een Super Lauwersmeer 13.50. Dat wisten we op Boot Holland te verkopen. Toevallig heeft de eigenaar de boot afgelopen jaar verkocht omdat hij gestopt is met watersport, na er al die jaren met tevredenheid mee gevaren te hebben.” JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication