21

Vaardag zonder kosten De vaardag is een exclusieve dag voor de zieke en familie/vrienden, waaraan geen kosten zijn verbonden. Er kunnen maximaal zes personen mee, de patiënt meegerekend. Vanuit de Stichting Vaarwens zijn er, naast de schipper, een of twee vrijwilligers aanwezig. Volledig immobiele patiënten worden thuis opgehaald met een ambulancedienst. Ook gaat er dan professionele verpleging mee. De Stichting Vaarwens regelt alles wat nodig is voor een gedenkwaardige dag op het water van mensen die tegen hun levenseinde aankijken. Op de website van de Stichting Vaarwens staat een lange lijst van bedrijven die in het verleden hebben gesponsord (ook in natura) en natuurlijk worden de actuele sponsors vermeld. Ook worden alle geldinzamelingsacties in kaart gebracht. Inge houdt zich bezig met de organisatie van de vaartochten. Als Evert vaart, gaat zij naar het kantoor dat zich in het havenkantoor van Jachthaven Waterland te Monnickendam bevindt. Deze ruimte wordt geheel gesponsord door de jachthaven. De koninklijke lintjesregen van dit jaar daalde ook op Evert en Inge neer, zij werden beiden Lid in de Orde van Oranje-Nassau. www.stichtingvaarwens.nl Scheepsontwerper Jan Visser overleden Scheepsontwerper Jan Visser uit Heeg is op 17 mei plotseling overleden. Hij was 52 jaar oud. Het ontwerp van het schip van de Stichting Vaarwens is ook van zijn hand. In 2016 publiceerden wij in Jachtbouw Nederland een interview met Jan Visser, waaruit zijn veelzijdigheid naar voren kwam. Visser zegde op 23-jarige leeftijd zijn baan als jachtmakelaar op om een studie Scheepsbouwkunde aan de HTS in Haarlem te gaan volgen. Direct na zijn opleiding vestigde hij zich als zelfstandig ontwerper in Heeg. In meer dan 28 jaar vloeide er een indrukwekkende reeks ontwerpen uit zijn pen: vletten, sloepen, zeiljachten, motorjachten en kotters, maar ook werkschepen, zoals een patrouillevaartuig voor de provincie Friesland en ambulanceboten. Voor een project in China ontwierp Visser vier rondvaartboten. Veel van zijn recente ontwerpen zijn custom built schepen. Internationale aandacht trok Visser met zijn ontwerpen van een varend huisje voor Cruising Home, een joint-venture van Marina Düsseldorf en SRF Shipbuilding. Met laatstgenoemde werf had hij een nauwe samenwerking. Jan Visser zei in het eerder genoemde interview over zijn werkwijze: “Als ontwerper begint je werk met luisteren. Vaak heeft een ander ook goede ideeën, al hoef je niet mee te gaan in alles. Dat deed ik vroeger meer dan tegenwoordig en dat heeft natuurlijk met leeftijd en opgedane kennis en ervaring te maken. Je moet dicht bij jezelf blijven. Je wilt graag mooie dingen maken, waar je achter kunt staan.” De avond voor zijn dood trainde Jan Visser nog met het team van skûtsje Zeldenrust, waar hij de schipper van was. De verslagenheid over zijn onverwachte afscheid van het leven is alom groot. www.visseryachtdesign.com Onze krachtigste motor tot nu toe, de Volvo Penta D13-1000, opent een wereld vol mogelijkheden. In combinatie met het Volvo Penta IPS 1350 aandrijfsysteem, verhoogt het uw vaarbereik en comfort. Dit is maar een van de duizend redenenen om een dubbele, drievoudige of viervoudige installatie te installeren in uw jacht. Meer informatie op: www.volvopenta.com 1000 pk voor 1000 redenen D13-IPS1350 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication