32

Door Rens Groenendijk DUURZAMER, BETROUWBAARDER EN KOSTENBESPAREND IN ONDERHOUD OUDE EN NIEUWE TECHNIEK KRUISEN ELKAAR. HET 116 JAAR OUDE ZWEEDSE SCHOOLZEILSCHIP GRATITUDE EN EEN TESTSCHIP VAN VOLVO PENTA, EEN 8,8 METER LANGE SARGO 28, VOORTGESTUWD DOOR EEN D4-320/DPI DIESEL MET AQUAMATIC STERNDRIVE. Foto Rens Groenendijk VOLVO PENTA: nieuwe generatie D4 and D6 diesels Er zijn wereldwijd al meer dan 100.000 D4 en D6 motoren verkocht en Volvo Penta verwacht het marktaandeel verder te kunnen uitbreiden met de nieuwe generatie. De motoren zijn beschikbaar in de range van 150 tot 480 pk, toepasbaar voor IPS, Aquamatic sterndrive, schroefas en waterjet voortstuwing. “De lijst met upgrades is lang en omvat een nieuw motormanagement, brandstof injectiesysteem, nieuwe turbocharger 32 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 NIEUW DESIGN De veranderingen zijn meer dan een facelift omdat een groot deel van de componenten opnieuw is ontworpen. De D4 en D6 Dieselmotoren mogen dan wel in de auto-industrie onder vuur liggen, in de jachtbouw wordt daar heel anders tegenaan gekeken. Volvo Penta heeft 300.000 uren engineering en 40.000 testuren gestoken in de vernieuwing van de D4 en D6 dieselmotoren. Ze leveren nu meer power, zijn nog betrouwbaarder en geven de eigenaar minder kosten. en supercharger”, aldus Petter Andolf, chef-projectmanager voor de D4/D6. “De cilinderkoppen, zuigers en kleppen zijn opnieuw ontworpen om een grotere torsie te kunnen verdragen en een hogere betrouwbaarheid en duurzaamheid te verkrijgen.” leveren nu respectievelijk een top van 320 pk en 480 pk. Over de hele range is het vermogen tot 10 procent toegenomen en het brandstofverbruik met 1 tot 7 procent gedaald. Ingela Nordström, productmanager voor de D4/D6 motoren gaat wat dieper op de materie in: “De cilinderkoppen, zuigers en krukas zijn bijvoorbeeld allemaal sterker gemaakt en er zijn nieuwe materialen toegepast, zoals Diamond Like Carbon coating

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication