34

Als Volvo Penta grote groepen vakjournalisten uit heel Europa uitnodigt in haar Zweedse testcentrum in Krossholmen, aan de kust, even boven Gothenburg, dan moet er iets bijzonders aan de hand zijn. Volop speculatie, iets met elektrisch? In ieder geval worden we al met een elektrische Volvo-bus van de luchthaven naar Krossholmen gereden en krijgen onderweg uitgebreide uitleg hoe de bus werkt. Dat kan zonder versterking, want het motorgeluid ontbreekt in de bus. Varend elektrolab van Volvo Penta HET TESTSCHIP MET ELEKTRISCHE AANDRIJVING GAAT BINNENKORT TE WATER. Foto Rens Groenendijk Bij aankomst op het testcentrum is direct duidelijk dat hier geen pottenkijkers worden geduld. Hoge hekken met prikkeldraad en bewakingscamera’s houden een oogje in het zeil. De journalisten wordt duidelijk te verstaan gegeven dat ze niet over het terrein mogen gaan zwerven, maar zich moeten ophouden bij de hal waar de persconferentie wordt gehouden. Tijdens de uitmuntend verzorgde presentaties wordt er wel over elektrische aandrijving gesproken in een toekomstvisie, maar het grote nieuws wordt toch gevormd door de baanbrekende ontwikkelingen met een nieuwe generatie dieselmotoren. Na de lunch gaat het journalistieke gezelschap uitgebreid proefvaren met vijf schepen, die zijn uitgerust met verschillende configuraties met de nieuwe motoren. NO PICTURES! Eenmaal teruggekeerd worden de journalisten bij verrassing meegenomen naar een locatie elders op het terrein. Daarbij is fotograferen verboden: no pictures! Een testboot, de PTA 81, staat op de kant en is aan de achterzijde voorzien van een trappenhuis. Het motorluik staat open, en in groepjes mogen we afdalen naar wat het laboratorium blijkt te zijn van Volvo Penta’s elektrische aspiraties. Foto’s zouden overigens zo al geen beste indruk achterlaten, want er liggen losse onderdelen, een wirwar van draden, alsof de technici midden in hun werk even zijn weggelopen. Maar 34 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 duidelijk is dat hier geheel nieuwe dingen worden uitgeprobeerd, zoals de koppeling van elektromotoren op het onvolprezen IPS-systeem van Volvo. In een aluminium behuizing is een enorme accubank gemonteerd. Daaromheen is een zwaar frame gemonteerd, dat ook de elektromotoren beschermd. VAARTIJD De vraag is natuurlijk hoe lang dit zware schip zou kunnen varen met elektrische voortstuwing, en daar komt geen duidelijk antwoord op, dat is afhankelijk van een groot aantal factoren. Het zal in ieder geval niet heel lang zijn. De configuratie is vooral bedoeld om de voortstuwing uit te testen die zal worden ingebouwd op de bestaande veerboot Älvsnabben 4 in de haven van Gothenburg, een project dat Volvo Penta uitvoert met ferry operator Styrsöbolaget. De elektrische ferry verbindt de beide oevers van de Göta Älv rivier en zal telkens de accu’s kunnen bijladen, een systeem dat ook wordt toegepast op de elektrische bus, waarmee we naar Krossholmen werden gebracht. Het is allemaal onderdeel van het ElectriCity project, een samenwerking tussen de industrie, universiteit en de lokale overheid. BEWEZEN TECHNOLOGIE De testboot, een bestaand schip in de vloot van Volvo Penta, is wat kleiner dan de ferry, maar is wel geschikt om het systeem op identieke schaal uit te proberen. De technologie die wordt beproefd, zal volgens Volvo Penta relevant zijn voor andere maritieme elektrische toepassingen en heeft zich al bewezen elders in de Volvo Group. Op het moment dat wij aan boord kwamen was het al vier maanden geleden dat de dieselmotoren waren verwijderd en de elektrische voortstuwingsinstallatie was geïnstalleerd. Het schip gaat nu beginnen aan een proefperiode op het water. “De ombouw zelf verliep prima”, aldus Niklas Thulin, directeur Electromobility bij Volvo Penta. “We hebben waardevolle ervaringen opgedaan met het ontwerp van de batterijbehuizing en de verdeling van het gewicht, zodat we de balans en vaarkwaliteit kunnen optimaliseren.” DETAILS ONTBREKEN, MAAR DIT IS DE OPZET VAN DE ELEKTRISCHE VOORTSTUWING VAN DE TESTBOOT.

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication