38

EEN POD-AANDRIJVING MET BESCHERMENDE SCHEG ERVOOR. HET PORTFOLIO IS BREED. DIT IS DE ALUMINIUM RONDVAARTBOOT EXCURSION 1100, GELEVERD AAN DE VERENIGING NATUURMONUMENTEN, DIE ER EXCURSIES MEE VAART NAAR HET VOGELEILAND IN HET ZWARTEMEER. AAN BOORD IS PLAATS VOOR 12 PERSONEN. DE 11 METER LANGE EN 3,60 METER BREDE BOOT HEEFT EEN KRACHTIGE 16 KW ELEKTROMOTOR. MET EEN KRUISSNELHEID VAN 6 KNOPEN KAN ER 8 UUR GEVAREN WORDEN. HET DAK IS VOORZIEN VAN ZONNEPANELEN DIE VOLDOENDE STROOM LEVEREN VOOR HET LADEN VAN DE 12 VOLT BOORD-ACCU. DE VOORSTUWINGSACCU’S WORDEN ‘S AVONDS GELADEN VANAF DE WAL. dat de man doorgaans gecharmeerd was van het robuuste uiterlijk, maar dat de vrouw dat kale aluminium maar een koude uitstraling vond hebben. Daarom besloten we de boten wat aan te kleden, maar niet te veel, vanwege de kosten. Met wrapping kun je gemakkelijk kleur of zelfs fotoprints aanbrengen. Verder maken we vloertjes met teaklook; die frezen we op maat en lijmen we in. Met een kussenset erbij heb je ineens een heel andere uitstraling.” 38 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 LUXERE VERHUURBOOT De E-sloep was een goed spoor. Uit Giethoorn kwam de vraag naar een iets luxer verhuurbootje. Dat werd de Greensilver 500. Met een paar kenmerkende ontwerpelementen. Zoals een naar binnen vallend boeisel – dat voorkomt beknelde vingers tussen wal en schip –, een forse rubberen stootrand rondom en een zelflozende kuip. Geen scherpe, maar een ronde steven, die tevens het stoere uiterlijk versterkt. Een plat vlak en een efficiënt onderwaterschip dat het water goed loslaat. Een pod met scheg ervoor ter bescherming. Een accubak op middelzwaartepunt. Voor de accu’s is gekozen voor de Amerikaanse Trojan semi-tractie loodaccu’s; onverwoestbaar en met een gunstige prijs/kwaliteit-verhouding. Uitgerust met een 2 Kw 48 Volt motor en effectief 160 Amp/u kan de boot op kruissnelheid van 7 km/u zo’n 8 uur varen. Ofwel 56 km overbruggen. Sinds de introductie in 2011 zijn er zo’n 200 van verkocht. “Het uitvalpercentage is laag”, zegt Van Vossen, “en dan moet ook, want stilliggen betekent voor een verhuurbedrijf economische schade.” Overigens is hij ook lovend over de litihum-ion batterijen. ”Fantastische techniek. De aanschafprijs is hoog, maar op de lange termijn is er voordeel door de langere levensduur en het veel hogere aantal laadcycli.” Het portfolio van Van Vossen Engineering is breder dan sloepen alleen en omvat tevens motorjachten, bedrijfsvaartuigen, consoleboten en rondvaartboten. KORTE LIJNEN Voor de bouwpakketten werkt Han van Vossen samen met Snijtech in Joure. “We laten de pakketten lasersnijden, inclusief gaatjes voor montage van apparatuur. Lasersnijden geeft een schoner product, de meerprijs is terug te verdienen omdat het materiaal sneller te verwerken is.” DE ACCUBAK STAAT MOOI OP MIDDELZWAARTEPUNT.

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication