44

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE DRIE HALLEN VAN HOLLAND JACHTBOUW IN ZAANDAM. AAN DE KADE GEEN MARINESCHIP, MAAR HET IN 2009 DOOR LÜRSSEN GEBOUWDE 70 METER LANGE SUPERJACHT SKAT, DAT DOOR HUISFIT ONDERHANDEN IS GENOMEN. LINKS LIGT DE CYCLOS, EEN 42 METER ZEILJACHT DAT IN 1990 DOOR HUISMAN IS GEBOUWD. Foto Dutch Yachting Royal Huisman opent tweede werf in Zaandam Helemaal als een verrassing komt het niet, want Royal Huisman sprak al in januari 2017 de intentie uit om de werf van Holland Jachtbouw exclusief te willen gebruiken. Maar opmerkelijk is het wel dat het hoofdstedelijke havenbedrijf Port of Amsterdam Holland Jachtbouw op 14 mei heeft gekocht en de werf voor de duur van 20 jaar aan Royal Huisman least. Met Zaandam heeft Royal Huisman uit Vollenhove een tweede vestiging, ditmaal aan diep water. Jan Timmerman, CEO van Royal Huisman: “Door uitbreiding in de Amsterdamse regio kunnen we beter aan de groeiende vraag voldoen van bestaande en nieuwe klanten. De tweede werf is een uitstekende aanvulling op onze bestaande faciliteit in Vollenhove, zowel voor nieuwbouw als refits.” Groot voordeel is dat schepen op eigen kiel naar de werf in Zaandam kunnen, in tegenstelling tot Vollenhoven, waar diepgang dikwijls om aangepast transport vraagt. Volgens topman Koen Overtoom van de Port of Amsterdam betekent de komst van Royal Huisman een stimulans voor de maakindustrie in de regio en is het van grote betekenis voor de haven. “Het is tevens een prima promotie van ons ‘Port of Partnerships’ concept en een belangrijke stap in de richting van ons doel om een superjacht ‘hub’ te worden. Deze regio wordt als zeer aantrekkelijk ervaren door bedrijven uit de jachtbouw vanwege hoogwaardig geschoold personeel, een internationale luchthaven en natuurlijk de ondernemerszin.” Royal Van Lent, onderdeel van Feadship, heeft ook een nieuwe werf in het Amsterdamse havengebied gevestigd, die 16 mei door koningin Maxima is geopend. De gemeente Zaanstad toont zich eveneens verheugd met de komst van Royal Huisman. Het gebied van de Achtersluispolder zal verder worden ontwikkeld. WERF MET HISTORIE Holland Jachtbouw is een werf met historie. Vastgoedtycoon Chris Gongriep, die in december 2016 overleed, richtte Holland Jachtbouw in 1990 aanvankelijk op om lemsteraken te bouwen, waarmee hij zelf voer. Als verwoed zeiler wilde hij het beste materiaal hebben. De door Gerard Dijkstra ontworpen 46 meter lange schoener Windrose of Amsterdam werd ook door Holland Jachtbouw gebouwd. Gongriep vestigde er twee maal een transatlantisch snelheidsrecord mee. In de portfolio van de werf, die zeker 25 schepen telt, staan ook twee J-Class zeiljachten. De enige dochter van Gongriep was erfgenaam, maar zij wilde de werf niet voortzetten. De sluiting werd daarom in 2017 een feit, na het afronden van lopende orders. Een aantal van de werknemers kon toen al overstappen naar Royal Huisman. STATE-OF-THE-ART Holland Jachtbouw beschikt over stateof-the-art-faciliteiten. De werf werd in 2015 nog flink uitgebreid met een nieuwe productiehal van 60 bij 26 meter en een kantoor, terwijl een bestaande hal werd verlengd van 43 naar 55 meter lengte. Er stond al een hal van 70 meter lengte. Het waterfront is 120 meter lang. In Vollenhove zijn drie superjachten in aanbouw, waaronder het grootste aluminium zeiljacht ter wereld, met een lengte van 81 meter. Ook een 55 meter lang motorjacht, Project Phi, is in aanbouw (zie kader). Daarnaast heeft Huisman een groot aantal refit opdrachten van superjachten. Die worden nu vooral in Zaandam uitgevoerd. De afgelopen maanden, ook al voordat het huurcontract was getekend, heeft Huisfit, de refitdochter van Royal Huisman, de werf in Zaandam al stilletjes in gebruik genomen. Begin mei lagen er reeds de zeiljachten Topaz, Mini Y, Asgard, plus de motorjachten Skat en Broadwater. www.royalhuisman.com Bouw Project Phi vordert In Vollenhoven vordert de bouw van Project Phi, een 55 meter lang aluminium motorjacht. Royal Huisman publiceerde eind mei juni foto’s van de stand van zaken in Vollenhoven. Het uiterlijk, een ontwerp van Cor D. Rover, is overigens nog steeds niet bekend gemaakt; belangstellenden moeten het doen met een ‘secretive rendering’. De romp is een ‘Fast Displacement XL® by Van Oossanen’, waarmee naar verwachting een snelheid van 22 knopen bereikt kan worden. Het interieur wordt ontworpen door Lawson Robb. Het schip zal binnen de 500 GT-grens blijven, wordt voorzien gyroscopische stabilisatie en zal plaats bieden aan de twee eigenaren, tien gasten en elf bemanningsleden. De oplevering is voorzien in 2021. 44 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication