49

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN MET Z’N RECHTE LIJNEN EN HOGE VRIJBOORD IS DE DUTCH 1100 EEN STOERE VERSCHIJNING. EFFICIËNT ONDERWATERSCHIP: SCHERP VOORIN EN VLAK ACHTER. Foto Laurens van Zijp Dutch 1100: functioneel en comfortabel Na jaren gezeild te hebben op een zelfontworpen schokker, besloot Sieger Bos over te stappen op een motorboot. Hij formuleerde een aantal uitgangspunten, waaraan de boot moest voldoen. Het moest een hanteerbare maat worden met lange waterlijn en een maximale kruiphoogte van 2,50 meter in verband met bruggen. Voldoende leefruimte aan boord was een andere wens, in elk geval genoeg plek om goede stoelen neer te zetten, en uiteraard alle comfort voor een langer verblijf. Even overwoog Bos een snelvarend schip, maar koos toch voor een waterverplaatser. Wel een met een efficiënt onderwaterschip: scherp voorin en met een vlak achterschip. Dat heeft voldoende drijfvermogen zodat de romp zich niet ingraaft en het water makkelijk loslaat. De dooskiel is stevig genoeg om op droog te vallen. Bos heeft ervaring als ontwerper. Naast zijn werk als docent wis- en bedrijfskunde was hij altijd al bezig met lijnenplannen, snijpakketten, ontwerp en advies, onder de naam Dutch Classic Boat Design & Engineering. Eenmaal met pensioen had hij tijd voor een eigen motorboot. Hij tekende een 11 meter schip, met rechte boeg voor een maximale waterlijnlengte. Een functioneel, stoer, stevig schip. Wel comfortabel, maar zonder opsmuk. Een kimgang in de hoge kop zorgt voort een vloeiende lijn, terwijl patrijspoorten in de romp en de opbouw met rechte ramen het scheepse karakter benadrukken. Aan dek vallen de brede gangboorden en de stevige bolders op. Onderdeks is er vaste slaapgelegenheid voor vier: een Frans bed in de eigenaarshut voorin en twee loodskooien aan stuurboord. Aan bakboord zijn toilet en douche gesitueerd. In de grote salon annex stuurhuis zitten de kombuis, aan stuurboord, een zit-/ eethoek en de stuurstand. Via openslaande deuren kom je in de grote kuip. Matez Shipbuilding: sterk in cascobouw Niels Bak is van veel markten thuis. Na een technische opleiding werkte hij in de binnenvaart en diende op latere leeftijd bij het Korps Mariniers. Boten opknappen en vooral bouwen bleek echter helemaal zijn stiel. Daarom vestigde hij zich in Woudsend en deed allerhande jacht- en scheepsbouwprojecten. Na verloop van tijd zocht hij een grotere locatie voor zijn bedrijf Matez Shipbuilding. Die vond hij in Sneek: de cascohal naast Aquanaut van 52 x 20 meter. In de basis is Matez gespecialiseerd in cascobouw, van schepen tot 40 meter. Staalbouw is de standaard, al kan ook aluminium worden verwerkt in de verwarmde hal. Matez bouwt schepen voor Aquanaut Dutch Craftsmanship, maar levert tevens aan particulieren en andere werven. Naast cascobouw doet Matez ook aan onderhoud, reparatie en verbouw. Het bedrijf heeft de eerste Dutch 1100 gebouwd en heeft momenteel een bijzonder project in aanbouw: de Sey Shelles. Een stalen tendersloep van 10,70 meter met waaiersteven en rondspant rompvorm. Een stoere en tegelijk elegante ‘cabrio’, voorzien van ruime kuip en afgesloten roef. Die accommodatie herbergt een Frans bed, natte cel met toilet en een zithoek, die om te bouwen is tot extra slaapplek. Deze serie zal leverbaar zijn in kajuituitvoering en als open sloep. De maten van Sey Shelles zijn 10,70 x 3,35 x 0,80 meter. De kruiphoogte is 1,40 meter. www.matez.nl OP DE VOORGROND DE RONDSPANT SEY SHELLES IN AANBOUW. RECHTS EEN AQUANAUT-CASCO. De motor – een diesel tussen de 57 en 80 pk – staat in de dooskiel, waarin ook de dieseltank is gesitueerd. Het ontwerp heeft de naam Dutch 1100 gekregen en wordt gebouwd bij Matez Shipbuilding in Sneek. Het eerste schip is zoals gezegd voor de ontwerper, maar het ontwerp komt op de markt. Naar keuze als casco, technisch vaarklaar of compleet afgebouwd. Andere lengtes zullen ook mogelijk zijn. Aquanaut zal de verkoop gaan doen. www.dutchclassicboat.nl www.aquanaut.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte over alles: 11,00 m. Breedte: 3,75 m. Diepgang: 0,90 m. Kruiphoogte: 2,45 m. Vaste slaapplaatsen: 4 Motor: Yanmar - 57 pk. Brandstoftank: 750 l. Drinkwatertank: 500 l. DE RUIME BOUWHAL VAN MATEZ. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication