5

DE MILOKE WAS NIET MEER IN ORIGINELE STAAT. HET IS EEN HOUTEN VOOCO MOTORKRUISER UIT 1932, NAAR EEN ONTWERP VAN H. DE VOOGT. (Foto Feadship) LEERLINGEN VAN DE BEDRIJFSSCHOOL MAAKTEN EEN NIEUWE OPBOUW EN LEGDEN HET TEAKDEK. ste plaats moet je goed gemotiveerd zijn, verder moet je het denkniveau aankunnen en ten derde heb je twee rechterhanden nodig.” De opleiding omvat twee keer drie lesuren per week; drie uur algemeen vormende vakken en drie uur praktijkvakken. Van Groning: “Je krijgt hier les van RoC-docenten en de opleidingen zijn landelijk geaccrediteerd, dus je krijgt een landelijk erkend diploma op mbo-niveau als je de opleiding hier afrondt. Fijnslijpen doen we op de werkvloer.” Sieger van Kampen: “Dat heeft het voordeel dat we maatwerk kunnen leveren door iemands talent of voorkeur verder te ontwikkelen.” ‘Je moet gemotiveerd zijn, het denkniveau aankunnen en twee rechterhanden hebben’ GOEDE ENERGIE EIGENTIJDSE AANPASSING: DE VOORTSTUWING IS NU ELEKTRISCH. Overigens is het geen vanzelfsprekendheid dat een geslaagde van de bedrijfsschool automatisch op die werkvloer belandt. Want – verrassend detail – er is geen verplichting om na de school bij De Vries te gaan werken, noch een concurrentiebeding. Directeur Sijbrand de Vries: “Nee, we kennen geen ‘terugvorderingsregel’. Je gaat een overeenkomst aan voor de duur van de opleiding en wij investeren weliswaar tijd en geld, maar daarna ben je in principe vrij om te gaan waar je wilt. Daardoor worden wijzelf uitgedaagd om zo’n goede werkgever te zijn dat mensen graag bij ons werken. En dat gebeurt. Maar het moet niet zo zijn dat iemand verplicht is tegen zijn zin hier een paar jaar te werken. Sommigen gaan bij hun ouders in de zaak, andere kiezen eerst voor een baan elders, om dan later weer terug te komen.” De Vries vervolgt: “Zo’n bedrijfsschool geeft een goede energie in je bedrijf. Jonge mensen zie je heel snel groeien in hun vak, terwijl je aanvankelijk dacht dat het jaren zou duren. Je wordt dikwijls verrast door hun leergierigheid en enthousiasme. Ze stellen bijvoorbeeld slimme vragen aan de voorlieden. Die worden op hun beurt weer geprikkeld om zich op onze school weer bij te spijkeren. De drempel om dat te doen is laag.” BESTE LEERBEDRIJF De werf heeft zelf een schoolgebouw op het terrein neergezet en de lespakketten ontwikkeld. Een investering van tonnen, die zonder subsidies is gedaan. De Vries: “Je kunt wel kritiek hebben op het feit dat het bestaande onderwijs te algemeen en massaal is, en te weinig aansluit bij de behoeften van de markt, maar je kunt het beste zelf actie ondernemen.” Aanvankelijk werd het initiatief van de werf met argusogen door de onderwijswereld bekeken. Zo’n werf was toch alleen maar uit op eigen belang, was het algemene beeld. Dat een restauratieproject in het begin met leerlingen niet vlekkeloos was verlopen, droeg niet bij aan de acceptatie. Intussen is alle reserve wel verdwenen; in JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2019 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication