16

Tekst en foto’s Laurens van Zijp 16 Het casco van de LRC58 krijgt vorm. Aluboot al 43 jaar specialist Een begrip in aluminiumbouw De naam ‘Aluboot’ laat er geen misverstand over bestaan: de werf legt zich toe op de bouw van schepen in aluminium. In dat segment heeft de Hindelooper bouwer gedurende 43 jaar een naam opgebouwd die klinkt als een klok. Op dit moment staan er weer twee interessante ontwerpen op stapel. Aluboot in Hindeloopen is een begrip. Al sinds de oprichting in 1975 door Henk Borneman is de werf gespecialiseerd in aluminiumbouw. Er zijn in de loop der jaren gerenommeerde schepen gebouwd. Waaronder de roemruchte Whitbread-racer Philips Innovator van Dirk Nauta en de Bylgia II, de Koopmans motorkotter waarmee Eilco Kasemier de wereld rondvoer. En ruim 30 jaar bouwde Aluboot schepen voor de reddingmaatschappij; zoals waddenvletten en reddingboten in de diverse klassen. “Die schepen werden onder ABSkeur gebouwd”, vertelt huidig directeur (zoon van de oprichter) Klaas Borneman, “dus het werk werd voortdurend gecontroleerd. Het vraagt om gecertificeerde lassers en apparatuur, en de lassen worden met röntgenapparatuur gecontroleerd.” Het zegt in elk geval iets over het niveau dat Aluboot levert. Eigen snijmachines Aluboot doet meer dan nieuwbouw alleen, het is een full service bedrijf met een eigen timmerafdeling en spuiterij voor interieurdelen. Men kan er ook terecht voor reparaties, onderhoud en verbouwingen. Belangrijke tak is ook de snij-afdeling. Aluboot beschikt over volledig automatische, computergestuurde snijmachines die platen kunnen snijden tot 150 mm in aluminium. Het snijden gebeurt met een waterstraal onder extreem hoge druk. De voordelen hiervan zijn: geen inbreng van warmte, dus geen vervorming, een grote nauwkeurigheid en vormvastheid, geen dampen of rondvliegende spanen en: een glad snijvlak. Nadat een CAD-bestand is aangeleverd, zorgt Aluboot voor het maken van de uitslagen, het nesten van de delen, het aanmaken van de snijfile en uiteindelijk het snijden. “We leveren complete snijpakketten”, zegt Borneman, “maar doen ook speciale producties.” Aan de snijmachine is trouwens nog met regelmaat Borneman senior te vinden, die ondanks zijn 80-jarige leeftijd gewoon doorwerkt. “Zijn we blij mee”, zegt junior met een glimlach, “niemand van ons heeft zoveel ervaring als hij …” Jachtbouw Nederland 6 december 2018

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication