19

De LCR58 is kansrijk ontwerp, volgens Klaas Borneman. (Foto Artnautica) spiegel niet mooi genoeg, dus is de boel opnieuw uitgestrookt en uiteindelijk is de lengte 15,80 meter geworden.” Inderdaad heeft het schip met de lange overhangen een oogstrelende lijn, een varend visitekaartje dat laat zien waartoe de werf in staat is. Oogstrelend staaltje jachtbouw: de Dixbay. (Foto Aluboot) 19 Dat laatste geldt nog in hogere mate voor de Dixbay. Een door Hoek Design ontworpen Truly Classic 73 die in 2004 bij Aluboot ‘van stapel’ liep. De overhangen en een iets lager vrijboord geven dit schip een sierlijk profiel. Zonder omhaal een juweel, dat ook nog rijkelijk is afgetimmerd door Aluboot. Het portfolio bevat tevens motorjachten; behalve de genoemde Bylgia II en LRC58, bouwde Aluboot eerder de klassieke motorkotter Hindrik van 17 meter, naar een ontwerp van De Vries Lentsch. Voorzien van een kersenhouten interieur en - best bijzonder - een zescilinder Gardner diesel van 150 pk. Het is slechts een greep uit het rijke oeuvre van Aluboot. Leerbedrijf Aluboot is een officieel leerbedrijf, waar stagiaires van school een paar maanden in de praktijk kunnen meedraaien. “Een prettige manier om aan personeel te komen, want je leert elkaar beter kennen.” Volgens Borneman moeten technische opleidingen meer aanzien krijgen, zodat meer leerlingen voor een technisch vak zouden kiezen. Het verdwijnen van die goede oude LTS is volgens hem geen goede ontwikkeling gebleken. LichtDe Aluboot-werf in Hindeloopen. puntje is een net gestarte opleiding in Zwolle waar lassers tot niveau III worden opgeleid. Over de toekomst van de internationale watersportmarkt is Borneman optimistisch gestemd. “Een ontwerp als de LRC is kansrijk, best mogelijk dat er ook vraag ontstaat naar langere modellen. Zeker in het buitenland, Rusland bijvoorbeeld, zijn nog genoeg kapitaalkrachtige klanten. Wij kunnen hier tot 28 meter bouwen, en mocht er een vraag komen naar 30 meter, dan lukt dat ook nog wel…” www.aluboot.nl Jachtbouw Nederland 6 december 2018

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication