27

Door Laurens van Zijp Foto’s: daemesenheeren.nl Zwierige lijnen en een pronte ronde kont kenmerken de Spirit. Nauta Maritiem al 50 jaar actief voor brede doelgroep Cascobouw in Thailand uitgebreid Als een bedrijf 50 jaar bestaat, dan zegt dat wel iets over zijn positie in de markt. Nauta Maritiem uit Zoeterwoude is een begrip in de regio en wijde omstreken. Een allround watersportbedrijf waar de klant nog instapmodellen vindt, maar ook luxere schepen kan aanschaffen. Met verkoop, onderhoud, stalling, verzekering en transport biedt het bedrijf een totaalpakket. Sinds vorig jaar is Nauta Maritiem ook cascobouwer, zij het in Thailand. Het merk Spirit dat Nauta voert is een verhaal apart. “Het is een ontwerp van een Italiaanse scheepsarchitect”, zegt directeur Hans Nauta, “het sprak mij direct aan door de mooie lijnen en ronde kont. Het was een uniek ontwerp en nog niet op de markt. Ik ben zeven jaar geleden naar Thailand gevlogen, waar de bouwer zat. Om het importeurschap te verkrijgen moest ik tien boten afnemen en een aanbetaling doen, in Thaise baht.” Bouwer failliet Vorig jaar liep alles spaak, toen de bouwer aldaar failliet ging. Nauta: “Ik heb een advocaat in de arm moeten nemen om onze mallen veilig te stellen. Het was een overweging om alles naar Nederland te halen, maar dat werd ten eerste een kostbare operatie en ten tweede zou de productie vertraging oplopen. We hebben toen voor de beste oplossing gekozen: de productiefaciliteit kopen in Sattahip, ten zuiden van Bangkok. Daartoe is Nauta Maritiem Thailand opgericht.” Het was voor Nauta een hectische periode, waarin hij wel elf keer heen en weer vloog. “Gelukkig heb ik steun van twee Nederlanders die daar wonen en die mij adviseren hoe dat allemaal moet. Zij kennen de juiste mensen en hebben goede connecties. Op de werf zelf werkt een Engelse voorman die gepokt en gemazeld is in de polyesterbouw en we hebben vaklieden uit de oude fabriek kunnen overnemen.” Goede workflow De houtbewerking gebeurt in eigen huis, evenals rvs-werk. “We hebben een goede workflow in de fabriek uitgestippeld”, aldus Nauta. “Vorig jaar september was alles rond en hebben we een persbericht rondgestuurd, zodat er duidelijkheid was. Intussen hebben we de hal naast ons kunnen kopen, waardoor we voldoende productiecapaciteit hebben.” Zodra de casco’s klaar zijn in Thailand, gaan ze op transport naar Nederland. Hiervoor werkt Nauta samen met de Transportpartners uit Steenbergen. De rompen worden gekanteld in een speciaal frame gezet en in een container geplaatst. Na vier weken zijn de rompen in Zoeterwoude, waar de afbouw gebeurt. “Alle techniek, bedrading en afwerking doen we hier onder CE-keur”, aldus Nauta. Het onderwaterschip van de Spirit ontwerpen is jaren geleden al verbeterd door naval architect Darren Torren uit Engeland; een aanpassing die meer stabiliteit en een beter vaargedrag heeft opgeleverd. Van het model 25 zijn er 58 exemplaren verkocht en van de 28 varen er 11 rond. Die 28 is een luxe weekender met slaapplaatsen, elektrisch toilet en ijskast. Nauta heeft er momenteel vijf lucratieve orders voor; twee voor een hotel in Bangkok en drie in Singapore. Exclusieve versie Onder de noemer ‘Yachting 3.0’ heeft ontwerper Cor de Rover van de Spirit 28 een exclusieve versie gemaakt. State of the art: volledig uitgerust en voorzien met een Volvo Penta D3 van 170 pk. Of desgewenst meer. Hoewel er een toilet en slaapplaatsen aan boord zijn, is het schip meer bedoeld om van hotel naar hotel te varen. Zoals je in een Bentley cabrio met de koffers achterin door Italië trekt. De tender wordt dan ook geleverd met een bijpassende kofferset, een voor haar, een voor hem. Voor mensen die het goede leven weten te waarderen. Daarmee is het portfolio nog niet compleet, want dat bevat ook de Speedster. Een uitgesproken sportboot die als ‘Aziatische schoonheid’ wordt omgeschreven. www.nautamaritiem.nl 27 Jachtbouw Nederland 6 december 2018

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication