Eigen lijn De Aquatico-lijn begint met een 4,30 meter lange open boot en loopt qua lengte door tot 5,75 meter. Nauta: “We kopen de casco’s kaal in en stellen ze zelf samen. Zo hebben we een eigen lijn ontwikkeld met acht modellen. Voor de voortstuwing is er keuze uit Yamaha buitenboordmotoren.” Eind 2016 nam Nauta Maritiem het importeurschap van Crescent over van Yamaha, na jarenlang dealer van het Zweedse merk te zijn geweest. Degelijkheid kenmerkt de sloepen, die vanaf 6 meter verkrijgbaar zijn en in een iets hoger prijsklasse zitten. “We leveren ze standaard heel compleet, inclusief zwemtrap en verlichting”, zegt Nauta, “dan weet de klant waar hij aan toe is en dat wordt gewaardeerd.” De boten kunnen worden uitgevoerd met buitenboordmotor in de bun, een diesel of met elektrische voortstuwing. De 550 Cabin heeft een vaste kap waaronder (slaap)banken; de overige modellen zijn klassieke sloepen, terwijl de Crescent 6.9 Sport een snelle tender is. Onder de naam Nauta levert het Zoeterwoudse bedrijf ook twee 550 sloepen en een 580 tender. Ook deze worden in eigen huis geassembleerd. Nauta kiest voor Vetus diesels en ook voor andere onderdelen zijn gerenommeerde toeleveranciers gekozen, zoals Exalto en Lankhorst/Taselaar. Lifestyle tender Een verrassend product in de stal van Nauta is de Rand, een op lifestyle gerichte tender. “Het is een onderscheidend ontwerp”, licht Nauta toe, “waarvan er nu vier modellen zijn. De nieuwe 28 wordt op de komende Boot Düsseldorf gepresenteerd. Het is nichemarkt, gericht op een hoger segment. We hebben hiervan onder meer boten verkocht in België én in Japan. Ze worden veelal elektrisch uitgerust, met een Torqeedo buitenboordmotor. Van dat merk zijn wij trouwens ook dealer.” En zo is Nauta Maritiem in 50 jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal opererend watersportbedrijf met een ruim assortiment. Opvallende constante in al die jaren is dat de instapper nimmer is vergeten. Nick (l) en Hans Nauta: altijd oog voor de instappers in de markt. Het hoofdkwartier aan de Oude Rijn in Zoeterwoude. Ontwerper Cor de Rover maakte een exclusieve versie van de Spirit 28. Inclusief bijpassende koffers (inzet). (Beeld: Cor D. Rover) 29 Jachtbouw Nederland 6 december 2018
30 Online Touch Home