Contest Yachts levert vlaggenschip op romp. De kiel is van roestvrijstaal, met loodballast. Het roer en het A-frame van de vaste boegspriet zijn van koolstofvezel. De carbon mast, met drie zalings, is van Hall Spars en de zeilen zijn 3Di van North Sails. Lange reizen Contest Yachts in Medemblik heeft de Contest 85CS ‘Polina Star IV’ opgeleverd. Met 26,78 meter lengte, inclusief boegspriet, is dit het grootste schip dat de werf ooit heeft gebouwd. Het ontwerp is van Judel/Vrolijk, het interieur werd door Wetzels Brown Partners vormgegeven. Het schip is semi-custom onder Lloyd’s keur gebouwd in Medemblik. De mal voor de bouw van de romp werd door Nedcam gefreesd. De romp en dek zijn composiet gebouwd met een schuimkern en vacuüm geïnjecteerd. Kettingplaten zijn gelamineerd als een integraal onderdeel van de De nieuwe, sloepgetuigde Contest is een echt ‘zeeschip’, uitgerust voor lange reizen. Deze 85 is de derde Contest van de eigenaar en hij is nauw betrokken geweest bij het ontwerp. Er is veel aandacht besteed aan veiligheid, comfort en hanteerbaarheid. Het schip is door een kleine bemanning te zeilen. Het grootzeil wordt in de giek weggerold. De lieren zijn hydraulisch en strategisch geplaatst voor meervoudig gebruik. Zelfredzaamheid was een eis van de eigenaar. Technische systemen zijn dubbel uitgevoerd, om bij eventuele uitval terug te kunnen vallen op een back-up. Alle lieren kunnen ook met de hand worden bediend. Er is een noodstroomvoorziening voor de navigatie- en communicatieapparatuur. De romp is verdeeld in vier waterdichte compartimenten. De hutten zijn voorzien van vluchtluiken en noodverlichting. Behalve de bilgepomp, is er een extra pomp met grote capaciteit geïnstalleerd, die ook voor brandbestrijding kan worden gebruikt. De ‘Polina Star IV’ heeft drie hutten en een bemanningsverblijf, plus een riante raised saloon en ruime kuip. Die indeling is afgestemd op de wensen van de klant; andere indelingen zijn ook mogelijk www.contestyachts.com Technische specificaties Contest 85 CS Lengte: Lengte met boegspriet: Lengte waterlijn: Maximum breedte: Diepgang standaard kiel: Ondiepe kiel (optie): Ballast standaard kiel: Brandstoftank: Watertank: Motor: Trendsettend superjacht van Oceanco Het superjacht ‘Project Bravo’ (bouwnummer Y718) is op 17 november door Oceanco in Alblasserdam te water gelaten. Het casco van het 109 meter lange en ruim 16 meter brede schip werd in 2017 door de IJsselwerf in Capelle aan den IJssel gebouwd, waarna Oceanco de afbouw ter hand heeft genomen. De naval architecture is van Lateral Naval Architects; het exterieur werd ontworpen door Nuvolari Lenard, het interieur door Reymond Langton Design. Het is het eerste door Oceanco gebouwde schip waarop het innovatieve LIFE-concept is toegepast (Lengthened, Innovative, Fuelefficient, Eco-friendly). LIFE zorgt voor een harmonieuze balans tussen fundamentale zaken als gewicht, kracht, technische onderdelen en het luxueuze interieur. “LIFE maakt gebruik van een geavanceerde hybride voortstuwing met een significante accu-capaciteit, gecombineerd met een compactere machinekamer, wat meer ruimte oplevert voor buitengewoon luxe accommodatie”, aldus directeur James Roy van Lateral Naval Architects. Projectmanagement Project Bravo belichaamt volgens de werf de expertise van Oceanco om grote complexe jachten te bouwen, waarbij het projectmanagement een integrale rol speelt. “Een op maat gesneden project van deze omvang en schoonheid betekent altijd interessante uitdagingen en kansen”, aldus Burgess, dat de eigenaar vertegenwoordigt bij de bouw. “Met Project Bravo hebben we een spectaculair jacht gecreeerd waarvan de uitmuntendheid afstraalt op het commitment van een dynamische en professioneel projectteam.” Lat hoger gelegd “Na de innovaties die Oceanco introduceerde met het jacht Alfa Nero kregen we het verzoek om de lat nog hoger te leggen en bijzonder en revolutionair schip te ontwerpen”, aldus Dan Lenard, senior partner van Nuvolari Lenard. “Onze benadering was om een verbluffend slank profiel te behouden, zonder daarvoor interieurruimte te hoeven opofferen. Het nieuwe exterieurconcept gaat een nieuwe designtrend inluiden.” Het eigentijdse interieur sluit aan bij het exterieur, aldus Pascale Raymond, partner in Reymond Langton Design. “We werkten met ambachtslieden om kunst, stoffen en speciaal ontworpen meubilair op maat te maken tot een warm, uitnodigend interieur voor de eigenaar, zijn familie en gasten.” Volgens Oceanco zet het Project Bravo een nieuwe, hoge standaard in de wereld van superjachten. www.oceancoyacht.com 25,82 m, 26,78 m. 23,17 m. 6,40 m. 3,79 m. 3,28 m. 18.500 kg 2.500 ltr 1.500 ltr Volvo Penta, 264 pk 47 Het 109 meter lange superjacht kort na de tewaterlating bij Oceanco. Foto Francisco Martinez nieuws van Nederlandse jachtwerven december 2018
48 Online Touch Home